Den litterære institution, under stadig skælven…..

På Hald Hovedgård afholdes hvert år et tredages seminar eller møde, der sætter fokus på litteraturens aktuelle tilstand: er der kulturpolitiske tiltag, der skal drøftes? Er der interessante måder at skrive på, der skal endevendes? Er der nye formidlingsformer, der skal præsenteres? Alt sammen inden for det, der kaldes Den Litterære Institution – en forening der siden 1983 har stået for arrangementet.

20. august 2018

DLI blev skabt af forfatteren Peter Seeberg og Biblioteksforeningens daværende direktør Flemming Ettrup, og ideen var og er fortsat at skabe et forum for litteraturens folk, forfattere, forlæggere, boghandlere, bibliotekarer, kritikere, forskere, undervisere og andre, der beskæftiger sig med litteraturen og dens vilkår. Litteratur skal forstås bredest muligt som både skøn-, fag- og tidsskriftlitteratur og ideen er gennem oplæg, foredrag og diskussioner at fremlægge de problemstillinger, der både nationalt og internationalt opleves som særlig betydningsfulde eller interessante for produktion og formidling af litteraturen.

Det skal bemærkes, at Seeberg i sin tid tilføjede uss, ”under stadig skælven”  til navnet, som således rettelig er ”Den Litterære Institution, uss”. Og det er jo ikke mindst denne skælven, der er værd at indkredse og diskutere.

I år er der ”arbejdsmøde” (Seebergs betegnelse) i weekenden d. 14. – 16.september 2018, hvor temaet er:
Nye formater – i litteraturen, litteraturforskningen og litteraturformidlingen

Programmet er nu færdigt, og der er bl.a.  performance/oplæg ved Morten Søndergaard/Jacob Schweppenhäuser, Pia Juul, Caspar Eric, Simon Pasternak og Sune Auken.

Se hele programmet inkl. priser, tilmelding mv. her:

Program for DLI 2018