Foreningen mener:

Djøf’erne truer det fysiske bibliotek.
Den gennemgribende djøficering af samfundet har betydet, at der er skudt kiler af mistillid ind i arbejdsrelationerne og opbygget bureaukratier omkring kontrol.

26. april 2016

Men kontrol og mistillid slår idékraften ihjel og stækker modet til at tænke vidt, bredt og visionært. Det ser man lige nu udmønte sig på mange af landets biblioteker. Jeg deltog forleden i en paneldebat om fremtidens bibliotek og fremførte det indlysende synspunkt, at litteraturen skal spille en hovedrolle. Det står imidlertid i kontrast til den faktiske udvikling på bibliotekerne, hvor omsorgen for papirbøgerne smuldrer for øjnene af os. Den igangværende proces, hvor djøficerede lokalpolitikere i samråd med djøficerede bibliotekschefer udvider biblioteket med alt fra borgerservice til ungdomsklub, forsamlingshus og andre tiltag, kunne i princippet være okay, hvis det ikke i så høj grad foregik på bekostning af det værdifulde rum for litteraturen. Det er til skade for bogens udbredelse og i sidste ende udviklingen af det danske sprog.

Men det går hen over hovedet på djøf’erne, der har travlt med at ”italesætte partnerskabernes merværdi” for biblioteket. Og man forstår, at merværdien bl.a. opstår ved, at de mange forskelligartede aktiviteter tiltrækker mennesker, som ellers ikke ville være kommet på biblioteket, og at disse bliver fristet til at kaste sig over de bøger, der stadig findes på reolerne. Det kunne muligvis have været tilfældet, hvis man ikke også havde sparet en stor del af bibliotekarerne væk. Disse omvandrende litteraturformidlere i kød og blod, der kan så utroligt meget mere end en søgemaskine på nettet, og som har uvurderlig betydning som litteraturens bindeled til borgerne. For der ér faktisk et stykke vej fra bøger linet op på biblioteksreoler, til at man, som ikke i forvejen aktiv boglæser, finder sin vej ind i litteraturens forunderlige verden.

Det er bibliotekets eksistensberettigelse på lidt længere sigt, som er på spil. For hvis biblioteket udvander sine kerneopgaver, herunder ikke mindst den, der handler om at sortere i og stille et varieret udbud af litteratur til rådighed og på kvalificeret vis formidle bl.a. papirbøger til borgerne, vil biblioteket gradvist miste sin samfundsrelevans. Og så står de magtfulde djøf’ere helt sikkert klar med sparekrav og minutiøse regneark, der kan begrunde det endelige dødsstød. Herefter må borgerne nøjes med en iskold, men velassorteret platform på internettet. eReolen er et udmærket initiativ, men jeg må slå helt fast, at rygterne om papirbogens død er stærkt overdrevne. Alt tyder tværtimod på, at der så langt øjet rækker vil være stor efterspørgsel efter den trykte bog. Borgerne kan slet ikke undvære det fysiske bibliotek med papirbøger en masse – og rigtigt levende bibliotekarer. Det er derfor på høje tid at give magten over bibliotekerne tilbage til visionære litteratur- og kulturelskere, som har mod, vilje og evne til at udvikle en model for fremtidens bibliotek, som naturligvis følger med tiden, og hvor litteraturen og formidlingen af den er tilbage i højsædet.

Jakob Vedelsby, formand