Formandens kommentar til forslag til nye dagpengeregler for freelancere

Formand Jakob Vedelsby kommenterer her på forslaget til nye dagpengeregler for freelancere

26. april 2017

Et embedsmandsudvalg har netop udsendt en række anbefalinger til ændringer af dagpengesystemet, så det i højere grad tilgodeser behovene hos selvstændige og freelancere. Se forslagene her

Overordnet set er det godt, at der sker en gennemgang af dagpengesystemet med henblik på bedre harmonisering mellem beskæftigelsestyper. Det kan vi i Dansk Forfatterforening kun hilse velkommen.

Men der er i udspillet ikke taget hensyn til de særlige vilkår, der gælder skabende kunstnere. Hvis skabende kunstnere kan få deres forretningsmodel til at indpasse i en “selvstændig” model, kan det måske gå, men som vi ser det, er der stadig store problemer med de særlige indkomstformer, som kunstnere har. Specielt legater.

Konklusion: I Dansk Forfatterforening er vi glade for, at man har taget fat på dette forsømte område. Det ville dog i høj grad være ønskeligt, hvis man kunne få professionelt kunstnerisk arbejde til at passe ind i en model, som stort set alle andre danskere nu kan blive omfattet af. Af udspillet fremgår det ganske vist, at der også vil blive set på honorarmodtagere og freelancere, men hvad man konkret vil gøre, fremgår ikke krystalklart af det fremlagte. Måske er kunstnerisk arbejde for kompliceret. Eller måske antager man, der er tale om hobbyvirksomhed. I Dansk Forfatterforening opfordrer vi til, at man i det videre politiske arbejde indtænker skabende kunstneres vilkår, også selvom det er kompliceret.

Jakob Vedelsby, formand for Dansk Forfatterforening