Kulturel smeltedigel

Indtryk fra Kulturmøde Mors 24.-26. august 2017

31. august 2017

Man aner, at man er på rette vej, som man nærmer sig: flag i vejsiden, biler smidt mere eller mindre hensigtsmæssig i rabatten og horder af kulturhungrende folk på vej i stimer. Stemningen er som en krydsning af et dyrskue med halmballer og vandtanke – og Roskildefestivallen – farverige Iglo-telte og halvstive teenagere allerede i færd med ølfodbold tidligt på formiddagen.

I gågaden er butikkerne gået all ind i den kulturelle fejring, som har mange ansigter – lige fra kulturværtshuse med kulørte lamper, bævrende elorgel til særlige kulturtilbud hos IMERCO og bageren.

På Gasværksvej – altså den gade, der leder hen til selve festpladsen – er der vejfest, og her kan købes hjemmestrikkede sokker, og loppemarkeder dukker op sammen med en mere sofistikeret stand, som byder på ” Venligbo-debat” med bl.a. Rasmus Nordquist. Pludselig opstår der spontan syrisk kædedans omkring en opsat bod med gratis mellemøstlige delikatesser, hvor der dufter af eksotiske krydderier – og der danner sig en kødrand af ivrige prøvespisere. For at fuldende de spraglede indtryk dukker meterhøje cottoncoatklædte styltedukker op med hinkestenbriller og periskophals – vist nok et fransk gadeteater, som har forvildet sig hele vejen til Mors.

Selve festpladsen er markeret af et fyrtårn i rød-hvide farver, som med jævne mellemrum udspyer kulørt konfetti med et ordentligt drøn. Fyret er flankeret af en DR sendevogn med en potent sendemast. Pressen er i det hele taget massivt til stede, opdager jeg, og det vrimler med både nuværende og tidligere kulturpersonligheder, som smalltalker med hinanden, mens de nyder barista kaffe ved en af de utallige boder.

Litteraturen er også fint repræsenteret på Kulturmødet. Forfattersamtaler finder sted her og der, og bl.a. Mich Vraa, Pia Grandjean Odderskov, Lone Hørslev, Maria Helleberg og Mikael Josephsen er på programmet, for bare at nævne nogle. Jeg møder Dansk Forfatterforenings formand Morten Visby. Han har travlt – og har lige mødtes med formanden for Bibliotekarforbundet Tine Jørgensen til en lille snak om bibliotekernes digitale rolle – og er på vej videre til en debat om public service.

Ytringsfriheden er også til debat – og jeg spottede flere af kulturordførerne derovre.

Jeg er imponeret over det digre program, der var så omfattende, at det kneb med overblikket. Men skønt, at kultur kan tiltrække så mange – både politikere, kunstnere, kulturfolk og så naturligvis publikum i alle aldre.

Kulturmødet kan virkelig anbefales – her er både dybe debatter og sjove indslag i en herlig blanding.

Indlægget er skrevet af Lotte Petri, medlem af Hovedbestyrelsen i Dansk Forfatterforening