Egil Hvid-Olsen

Sidst opdateret: 3. juni 2023
Egil Hvid-Olsen

Beskrivelse:

Jeg har skrevet syv bøger, der genremæssigt spreder sig over børnebøger, fagbøger og skønlitteratur for voksne. Siden 1999 har jeg været sognepræst i Folkekirken, hvilket har påvirket valget af de emner, jeg skriver om. Jeg har bl.a. skrevet en stor genfortælling af Bibelen - Skurke, helte og Gud - der kan læses af både børn og voksne. Den er udsolgt fra forlaget, men genudgives i efteråret 2023. I 500 året for reformationen udgav jeg en biografisk roman om Martin Luther.
Et andet tema, der går igen i mine bøger, er kunst - primært kirkekunst. Min brede kunstinteresse har medført, at jeg er tilknyttet Kunstavisen, Kunstmagasinet Janus og vores-kunstneriske-virke.dk som freelanceskribent. Desuden er jeg boganmelder ved Præsteforeningens Blad og smallebog.blogspot.com.
Jeg har en hjemmeside, hvor mine bøger præsenteres: www.hvid-olsen.dk.
Jeg driver desuden Forlaget Læselyst - forlagetlaeselyst.dk. Som i mit eget forfatterskab ligger forlagets genrer ikke fast, bare der er tale om kvalitetslitteratur med noget vigtigt på hjerte. Således er der blandt forlagets udgivelser en del, der behandler eksistentielle problemstillinger. Desuden vægtes en bæredygtig produktion og at bøgerne er pæne. Det sidste synes oplagt, men der udgives alt for mange grimme bøger.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Kirkevangen 8, 6715 Esbjerg
Bryndum
Land: Danmark Mobil: 20336418 E-mail: Klik for at se e-mail CVR: 41785586

Online Referencer:

Udgivelser

Flere udgivelser

Seneste udgivelse: “Englekor og stjernespor – Bibelens juleevangelier genfortalt på rim” (sammen med Mette Hvid-Olsen, illustreret af Jette Simonsen).
Forlag: Forlaget Læselyst
Udgivelsesår: 2022

“Klamme kys og kærlighed” – en bog om kirkelig vielse af samkønnede, illustreret af Jette Simonsen, 2021, Forlaget Læselyst.

“Den trofaste følgesvend – En biografisk roman om Martin Luther”, 2017, Egolibris.

“Jeg må male til jeg dør, ellers dør jeg. Refleksioner over Stig Weyes kirkelige kunst”, 2016, Skriveforlaget.

“Skurke, helte og Gud – en genfortælling af Bibelens historier for alle mellem 8 og 108 år”, 2014, Indblik.

“På kant med Jesus – om EsbjergEvangeliet”, 2013, Hrymfaxe.

“Bondesønnens mareridt og andre fortællinger fra Danmarks kirkehistorie”, 2011, Skriveforlaget.