Et par eksempler

Her har vi samlet et par fiktive eksempler på, hvilke forfatteroptrædener der udløser penge og hvilke der ikke gør.

Case 1 – interview

En forfatter har netop udgivet romanen “Mit liv, en bog”. Hun interviewes om denne udgivelse i Skønlitteratur på P1. Interviewet varer i 10 minutter og omhandler både hendes seneste udgivelse, hendes generelle forfattergerning og den genre hun skriver i. Hendes optræden i radioen har direkte relevans til et værk og kan samtidig siges, at have status af et mundtligt litterært værk. Hun kan derfor modtage midler fra Copydan, såfremt hun kan dokumentere sin optræden og udfylder og indsender et skema til Dansk Forfatterforening.

Case 2 – en faglitterær forfatter

En forfatter er uddannet biolog og har skrevet fagbogen “Havets dyr”. Han interviewes i en dokumentar om danske havbundsforhold. Han er udvalgt til interviewet på baggrund af sit bogværk, og han kan derfor modtage midler fra Copydan, såfremt han kan dokumentere sin optræden og udfylder og indsender et skema til Dansk Forfatterforening.

Case 3 – manuskriptfor

En forfatter  har skrevet manuskript til et børneprogram, der hedder “Godmorgen Børn”. Hun  kan modtage midler fra Copydan, såfremt hun kan dokumentere sin teksts optræden og udfylder og indsender et skema til Dansk Forfatterforening.

Case 4 – promovering af bogværk

En forfatter bliver interviewet i Go’morgen Danmark om sin nye udgivelse “Min nye bog”. Interviewet omhandler udelukkende dette værk og varer i 2 minutter. Interviewet bærer tydeligt præg af udelukkende at være promovering af værket. Han kan ikke modtage midler.

Case 5 – underholdning

En forfatter deltager i TV-programmet “Kender du typen?”. Programmet er et underholdningsprogram, der ikke er knyttet op på et bestemt bogværk. Hun kan ikke modtage midler.

Case 6 – En podcast

En forfatter bliver interviewet og læser højt af sin nyeste udgivelse i en udsendelse, der lægges på nettet som podcast. Podcasten kan udelukkende hentes og høres via nettet, og er altså ikke en del af de kanaler, der er inkluderet i kabelmidlerne. Forfatteren kan ikke modtage midler.

2004 - 2017 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte