Eva Gro Andersen

Sidst opdateret: 8. november 2017
Eva Gro Andersen

Eva Gro Andersen, født 27. juli 1975 i København.

Uddannet cand.mag. i dansk litteratur, Københavns Universitet 2011.

Har skrevet både fag- og skønlitteratur og forsker bl.a. i dansk velfærdsrealisme.

Har i flere år boet i Norge, først i Stavanger i Sydnorge, dernæst i Akkarfjord i Nordnorge, på øen Kvaløya i Laplands arktiske ødemark, hvor jeg har oplevet både nordlys og midnatssol.

Nu bor og arbejder jeg på Knudshoved Odde, ved Vordingborg på Sydsjælland. Her nyder jeg godt af den stilhed, som kun findes i udkantsområdernes vilde natur, med udsigt til både hav og skov.

Debut som skønlitterær forfatter i 2011 med en samling lyrisk prosa,"Laila, Leo, Lolita m.fl." på forlaget Jorinde & Joringel. Arbejder i dag på to faglitterære udgivelser, som udkommer på forlaget Gyldendal. Skriver desuden på en omfattende slægtsroman. Begge projekter har jeg fået legatstøtte til at færdiggøre, senest fra Autorkontoen og Statens Kunstfond i 2017.

LEGATER
2017: Arbejdslegat fra Autorkontoen, den faglitterære pulje, Dansk Forfatterforening
2017: Arbejdslegat, Statens Kunstfond, legatudvalget for litteratur
2016: Arbejdslegat fra Autorkontoen, den skønlitterære pulje, Dansk Forfatterforening
2014: Aage Brodersen og hustru f. Erna A. Andersens Legat
2014: Arbejdslegat fra Autorkontoen, den skønlitterære pulje, Dansk Forfatterforening

Kontakt Oplysninger:

Mobil: 60932660 E-mail: evagroandersen@gmail.com

De skønlitterære

Udgivelser

Flere udgivelser

Seneste udgivelse: Laila, Leo, Lolita m.fl.
Forlag: Jorinde & Joringel
Udgivelsesår: 2011

SKØNLITTERATUR

“Giraf”, novelle i Lapidar – tidsskrift for noveller og prosa, marts 2017

Bidragyder til Halfdanske digte af halvkendte forfattere, forlaget Hagla/ digterstemmer.dk, 2015. ABC-Bog med rim og remser af 28 danske forfattere i anledning af Halfdan Rasmussens 100-års fødselsdag

Medvirkende på cd’en 22 stemmer fra Sommerfestival om drømme og visioner 2013, arrangeret, optaget og tilrettelagt af forfatter og dramatiker Michael Svennevig, 2013

Laila, Leo, Lolita m.fl. Et persongalleri, Jorinde & Joringel, 2011

Tre prosadigte i kunst- og litteraturtidsskriftet Apparatur, nr. 11, 2005

“Klik”, novelle og fotografier trykt på varmerørene i musik- og kulturhuset Vega ved udstillingen KunstArt, 1999, støttet af Københavns Kulturfond og omtalt i Torben Weirups bog Dansk Kunst 99. Blandt de øvrige udstillere var Tal R, Cathrine Raben Davidsen, Kristina Ask, Kristoffer Ørum, Jeppe Hein og Superflex. https://www.information.dk/1999/03/kaelder-sort-kunst-mv

FAGLITTERATUR, ESSAYISTIK og JOURNALISTIK

Siden februar 2017: Klummer i dagbladet Information.

“Det skjulte grå stof: Velfærdsstaten i Anders Bodelsens noveller”, tidsskriftet Kritik, nr. 191, April 2009, Gyldendal.

Artikler i litteraturtidsskriftet Reception, kunsttidsskriftet Afart, dagbladene Politiken og Information samt i Dansk Forfatterforenings medlemsblad Forfatteren.

Litteraturanmeldelser i magasinet Cover.