DEN ERINDRENDE og FLODEN

Forfatterportrætter på film – en foredragsrække med filmforevisninger

Filmen er baseret på to noveller af den store argentinske forfatter Jorge Luis Borges, Ireneo Funes, Den erindrende og Gudens skrift. Men der er ikke tale om en regelret filmatisering. Jytte Rex benytter snarere hans fascinerende og uudgrundelige tekster som udgangspunkt for en række originale visuelle associationer. Filmkritikerne hædrede Den erindrende med en Bodil.

Desuden vises Floden, som er Jytte Rex’ personlige bud på en film i Borges’ ånd. Filmens fokus er et kulturbærende Europa, hovedpulsåren er apokalyptisk og formen associerende. Der er hverdagsobservationer, arkitektoniske udforskninger og rolige flodbilleder fra et velkendt Europa. Men en dybt foruroligende understrøm præger billederne af det velkendte.

Instruktør Jytte Rex introducerer filmene. Der er mulighed for diskussion med instruktøren efter forevisningerne.

Foto: Udlånt af DFI

Underviser(e)

Jytte Rex

Jytte Rex er filminstruktør og billedkunstner. Hendes film er et brud med den konventionelle, litterære fortælleform og med industrifilmens fordrivelse af mennesket. Da hun i 1972 debuterede som både filminstruktør, forfatter og billedkunstner tog hun udgangspunkt i sit eget og andres familiealbum, hvor mennesket endnu har en skæbne og en historie. Hun udforsker filmkunstens rige visuelle muligheder i spillefilm som Planetens spejle (1991) og Silkevejen (2004). Hun har også visualiseret to noveller af den argentinske forfatter Jorge Luis Borges i den Bodil-præmierede Den erindrende (1985). Hun har desuden skabt portrætfilm om sine yndlingskunstnere, forfatteren Inger Christensen, komponisten Pelle Gudmundsen-Holmgreen, arkitekten Henning Larsen og billedkunstneren Palle Nielsen, hvoraf sidstnævnte udmærkedes med Det Danske Filmakademis Robert-pris.

Som billedkunstner har Jytte Rex bl.a. udstillet på bl.a. Biennalen i Sydney, Arteder i Bilbao samt på Glyptoteket og Kobberstiksamlingen. Hun har desuden haft separatudstillinger i Edinburg, Berlin og Stuttgart og har skabt udsmykninger til Teologisk Fakultet og Den Arnamagnæaniske Samling ved Københavns universitet samt til Forskningscenter for Idræt ved Århus universitet. Hendes billedkunst kan også ses i bogen Dobbeltgænger (2007)

Jytte Rex er prisbelønnet med Thorvaldsen-medaljen, Eckersberg-medaljen, Skovgaard-medaljen og Statens Kunstfonds livsvarige ydelse siden 1999.