KAREN BLIXEN – STORYTELLER

Forfatterportrætter på film – en foredragsrække med filmforevisninger

”Karen Blixen – storyteller” lægger nogle centrale brikker til forståelse af hendes fascinerende og gådefulde personlighed. Filmens kup er nogle hidtil ukendte optagelser fra Karen Blixens triumftog til USA i 1959, hvor hun deltog i talk shows og fortalte erindringer fra Afrika. Desuden medvirker en række af Karen Blixens nære venner, forfatteren Thorkild Bjørnvig, litteraturprofessor Aage Henriksen, Louisianas grundlægger Knud W. Jensen, Blixens svigerinde Jonna Dinesen – samt Nils Carlsen, der var dreng på Rungstedlund.

Instruktør Christian Braad-Thomsen introducerer filmen. Der er mulighed for diskussion med instruktøren efter forevisningen.

Foto: venligst udlånt af DFI

Underviser(e)

Christian Braad-Thomsen

Christian Braad Thomsen er filminstruktør og forfatter. Han har været direktør for Odense Film Festival og jurymedlem på filmfestivaler i Tehran, Milano og Göteborg. Han har skrevet bøger om bl.a. Alfred Hitchcock, Rainer Werner Fassbinder, Willie Nelson, Bob Dylan og Sigmund Freud, hvis breve han også har udgivet på dansk. Desuden har han skrevet Drømmefilm om 100 af verdens bedste film og Drømmejazz om 100 af de bedste jazzplader samt Film med håndskrift om en række moderne danske filminstruktører.

Braad Thomsens egne spillefilm er prisbelønnede over hele verden, Kniven i hjertet (1981) udmærkedes med juryens specialpris ved filmfestivalen i San Remo, Koks i kulissen (1983) fik prisen for bedste instruktion på Atlantic Film Festival, og Den Blå Munk (1998) hædredes herhjemme med Carl Th. Dreyer-prisen. Han har desuden instrueret jazzfilmene Marilyn Mazur – Queen of Percussion, Lotte Anker – free improvisations og Blues for Montmartre samt portrætfilm om en række af sine yndlingsforfattere, bl.a. Karen Blixen og Svend Åge Madsen. Hans seneste film Fassbinder – at elske uden at kræve modtog Grand Prix på Festival of Nations i Østrig og er med 80 festivalinvitationer blevet den største danske festivalsucces nogensinde.

Christian Braad Thomsen er hædret med Statens Kunstfonds livsvarige ydelse siden 1992.