Ny nordisk poesi – tendenser

Kurset giver et øjebliksbillede af lyrik i Norden.

Hvad sker der med poesien i vores nabolande i Norden? Er digtningen præget af de politiske omvæltninger i verden? Er der paralleller til digtningen herhjemme eller foregår der helt andre typer eksperimenter? Er der tendens til alvor eller til leg, til at det lyriske blik rettes ud mod verden eller indad i autofiktion og identitetsundersøgelse? Efter et oplæg om tendenser i bl.a. norsk og svensk poesi bliver der fælles læsning og diskussion ud fra teksteksempler.

For alle medlemmer.

Bemærk ny tilmeldingsfrist!

Underviser(e)

Mette Moestrup

Jeg er født d. 11.december 1969 i Århus. Som treårig blev jeg omplantet til landsbyen Sdr. Harridslev i Vendsyssel, hvor jeg er opvokset. I 1988 blev jeg musisk-sproglig student fra Hjørring Gymnasium, og derefter rejste jeg i Europa, Egypten, Tanzania, Uganda og Kenya. Jeg begyndte at studere litteraturhistorie ved Århus Universitet i 1990. Det blev til en cand.phil., studieophold i Paris og New York – samt en kuldsejlet ph.d. Sideløbende med studierne var jeg medredaktør af litteraturtidsskriftet Den Blå Port (fra 1998-2002). Jeg debuterede med digtsamlingen Tatoveringer i 1998. Året efter flyttede jeg fra Århus til Vesterbro i København, hvor jeg stadig bor, sammen med min søn på fire år. Min anden digtsamling Golden Delicious udkom i 2002. Jeg arbejder som fast lærer på Forfatterskolen i København.

Fotograf: Lærke Posselt