SVEND ÅGE MADSEN – AT FORTÆLLE MENNESKENE

Forfatterportrætter på film – en foredragsrække med filmforevisninger

Svend Åge Madsen er en af Danmarks største nulevende forfattere. Blandt hans hovedværker er Dage med Diam (1972), Tugt og utugt i mellemtiden (1976), At fortælle menneskene (1989) og Syv aldres galskab (1994). Filmen består af hans egne ord, og vi møder desuden en lidt underlig togpassager, der til forveksling ligner Madsen. Eller måske er det Madsen, der ligner en underlig togpassager på gennemrejse. Han mener ikke, vi har en fast identitet, men at vi er mindst 34 forskellige personer alt efter, hvilken sammenhæng vi optræder i. Men omvendt mener han heller ikke, at vi spiller roller, for det ville betyde, at der findes én bestemt person bag rollerne. Og det gør der ikke!

Instruktør Christian Braad-Thomsen introducerer filmen. Der er mulighed for diskussion med instruktøren efter forevisningen.

Foto: venligst udlånt af DFI

Underviser(e)

Christian Braad-Thomsen

Christian Braad Thomsen er filminstruktør og forfatter. Han har været direktør for Odense Film Festival og jurymedlem på filmfestivaler i Tehran, Milano og Göteborg. Han har skrevet bøger om bl.a. Alfred Hitchcock, Rainer Werner Fassbinder, Willie Nelson, Bob Dylan og Sigmund Freud, hvis breve han også har udgivet på dansk. Desuden har han skrevet Drømmefilm om 100 af verdens bedste film og Drømmejazz om 100 af de bedste jazzplader samt Film med håndskrift om en række moderne danske filminstruktører.

Braad Thomsens egne spillefilm er prisbelønnede over hele verden, Kniven i hjertet (1981) udmærkedes med juryens specialpris ved filmfestivalen i San Remo, Koks i kulissen (1983) fik prisen for bedste instruktion på Atlantic Film Festival, og Den Blå Munk (1998) hædredes herhjemme med Carl Th. Dreyer-prisen. Han har desuden instrueret jazzfilmene Marilyn Mazur – Queen of Percussion, Lotte Anker – free improvisations og Blues for Montmartre samt portrætfilm om en række af sine yndlingsforfattere, bl.a. Karen Blixen og Svend Åge Madsen. Hans seneste film Fassbinder – at elske uden at kræve modtog Grand Prix på Festival of Nations i Østrig og er med 80 festivalinvitationer blevet den største danske festivalsucces nogensinde.

Christian Braad Thomsen er hædret med Statens Kunstfonds livsvarige ydelse siden 1992.