Tekstens kerne ved Stine Pilgaard, Pablo Llambías og Hanne Kvist

Et weekendkursus om at finde ind til tekstens kerne og få den til at bære hele vejen.

På kurset undersøges det, hvad kernen er med fokus på manuskriptets retning og fremdrift. Der arbejdes med udgangspunkt i et allerede påbegyndt værk og suppleres eventuelt med relevante øvelser.

Kurset foregår små grupper med en vejleder. Arbejdet er workshopbaseret. Hver enkelt workshopdeltagers medbragte værk læses på forhånd inden kurset og delvist på stedet og diskuteres derefter på workshoppen. Læsningerne har til formål at højne hver kursists bevidsthed omkring kerne, tekst og værk. Der gives håndfaste råd og vejledning til videreførelse af værket.

For at deltage i kurset skal man indsende en kort beskrivelse af sit projekt og et uddrag på 10 sider af manuskriptet.

Med en begrundet ansøgning forstås en kortere beskrivelse af dit professionelle virke, hvad du arbejder på lige nu, hvorfor netop dette kursus har din interesse, og hvad du regner med at få ud af kurset.

Underviser(e)

Stine Pilgaard

er uddannet fra Forfatterskolen i 2010 og er cand.mag i dansk og medievidenskab fra henholdsvis Århus og Københavns Universitet.
I 2012 debuterede hun med sin anmelderroste debutroman ”Min mor siger”. Den blev præmieret af Statens Kunstfond samme år. Romanen blev solgt til udgivelse i Norge og Island, blev nomineret til DR Romanprisen og fik debutantprisen Bodil og Jørgen Munch-Christensens Kulturlegat.
Stine Pilgaard er fascineret af mennesker og den måde, hvorpå mennesker taler sammen og taler forbi hinanden. Begge Pilgaards romaner udspiller sig i et genkendeligt univers bygget op af scener fra hverdagen og hun arbejder med genkendelighed som et strukturerende princip i sine karakterer. De fleste af Pilgaards tekster kredser om kærligheden som fænomen og hun interesserer sig for hvornår den finder sted og hvorfor den undertiden ophører. Hun har en forkærlighed for dér, hvor det enkelte menneske slipper hæmningerne, og er helt uden filter. I romanen ”Lejlighedssange” (2015) siger romanens fortæller: ”Jeg går gennem verden med popcorn og cola, det offentlige rum er min biograf.” Når man læser Stine Pilgaards bøger, kan man have fornemmelsen af, at hun har det lidt på samme måde selv.

Foto: Katrine Rohrberg

Pablo Llambías

er forfatter og underviser. Han debuterede i 1996 med "Hun har en altan". Siden er kommet en hel række bøger, senest romanen "Natteskær", 2017. Pablo Llambías har arbejdet i 12 år på Forfatterskolen og er i dag tilknyttet Rytmisk Musikkonservatorium i København og Aarhus. Han er samtidig flittigt benyttet underviser andre steder og har i 2017 blandt andet undervist på Det Jyske Kunstakademi, Den Danske Scenekunstskole, Arkitektskolen, Pastoralseminariets Efteruddannelse, Aarhus Universitet, FGK Vestsjælland.

Foto: Kirsten Bille

Hanne Kvist har skrevet og illustreret bøger siden debuten i 1995. For voksne romanen “Det snakker vi ikke om”, 2011, og for børn senest børnebogen "Dyr med pels – og uden", 2016, og billedbogen "To af alting", 2013 (begge nomineret til Nordisk Råds pris for børne- og ungdomslitteratur). Modtog i 2000 Statens Kunstfonds treårige legat. Modtog Gyldendals Børnebogspris 2016 og Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger 2017. Medlem af Kunstrådets litteraturudvalg 2011-2015. Hun har desuden skrevet dramatik, noveller og essays. Underviser blandt andet på Forfatterskolen for Børnelitteratur.

Foto: Thomas Dohn