Månedens fagforfatter: Egon Clausen

“For mig er det at skrive både et håndværk og en eksistentiel proces. At skrive er at blive til i verden. “

Af De faglitterære - 3. april 2018

Hej Månedens medlem – vil du præsentere dig for os?

Jeg er en skrivekugle, og jeg har skrevet, tegnet og redigeret fra jeg var 12 år. For mig er det at skrive både et håndværk og en eksistentiel proces. At skrive er at blive til i verden.

Hvad udmærker dine bøger sig med?

Jeg er vokset op på i en geografisk og kulturel udkant, og mit forfatterskab har i stor udstrækning behandlet emner, som ofte bliver overset. Dertil kommer, at jeg er glad for den korte rappe form, der får sproget til at smelde med raske skud fra tasterne.

Hvilken af dine bøger har betydet mest for dig?

Jeg debuterede med en digtsamling på Gyldendal i 1970. De følgende år brugte jeg på at gøre karriere i Danmarks Radio. I 1990 genoptog jeg mit forfatterskab med en bog, der blev en overvældende succes og som ændrede mit liv, så jeg skelner mellem et før og et efter. Bogen hed “Under dine vingers skygge”, og det er den bog der har haft størst betydning for mig. Det sker jævnligt, at mig ukendte mennesker standser mig på gaden for at sige tak.
Bogen gjorde mig kort sagt til forfatter, og siden da har jeg skrevet en lang række bøger om så forskellige emner som DDR efter murens fald, Det ukendte Vestjylland, missionærer i Indien, kristne fundamentalister i Texas, Bibelen, reformpædagogik, satire, personlige erindringer og kritik af udflytningen af statens arbejdspladser. Mange af bøgerne er kommet i mere end et oplag.

Hvorfor skriver du faglitteratur?

Faglitteratur er en betegnelse der dækker over mange forskellige genrer. Jeg skriver i de genrer som giver mig størst fornøjelse. Det vil sige: essays, rejsebreve, korte prosatekster, kronikker og kommentarer, men jeg har også skrevet biografier, historiske værker og pamfletter. Dertil kommer en omfattende virksomhed som anmelder i Information, DR og diverse tidsskrifter.
Der er også sidegevinster. Takket være mit forfatterskab har jeg rejst i England, Tyskland, Indien, USA, de nordiske lande og på kryds og tværs i Danmark. Jeg får også mange forespørgsler fra foredragsforeninger, sognegårde og højskoler over hele landet. Det er ofte steder, hvor man synger fra Højskolesangbogen. Biblioteker spørger derimod næsten aldrig, og det undrer mig, men der synger man heller aldrig.

Hvilke forfattere inspirerer dig og hvorfor

Blandt mine litterære forbilleder står Ludvig Holberg og Johan Borgen i forreste række. De formår at skrive let og muntert om tunge og alvorlige emner. De mestrer også at give den korte form et elegant forløb, så begyndelse og slutning flettes sammen og gør teksten til en helhed.

Hvad skriver du på lige nu?

I foråret 2018 har jeg haft travlt med at promovere en debatbog med kritik af udflytningen af statens arbejdspladser. Den hedder Hvide Pletter og er udkommet på et lille forlag, og det betyder, at der skal gøres en ekstra indsats for at få den omtalt og anmeldt i dagspressen og andre relevante steder, så jeg har skrevet en stribe kronikker, givet interviews til dagblade, optrådt i diverse elektroniske medier og anbefalet bogen ved møder forskellige steder i landet. Imens vokser ideerne og noterne til de næste bøger, men det ufærdige er altid omgivet af en urørlighedszone, så af hensyn til skriveprocessen må jeg holde det hemmeligt.

Hvordan ser din almindelige arbejdsdag ud?

Op kl 7. Morgenmad med kaffe og aviser. Derefter til tasterne nogle timer. Jeg ordner post, jeg skriver, printer og skriver om, og om, og om. Så en tur til biblioteket, og så frokost. Sidst på eftermiddagen skriver jeg ofte noter som ligger og venter på at blive brugt.

Hvad synes du om faglitteraturens stilling i Danmark i dag?

Faglitteraturen har en elendig stilling i dagens Danmark. Hvis man forvarer faglitteraturen i finlitterære kredse, skal man være indstillet på, at det ødelægger de sidste forkullede rester af ens anseelse der. Det skyldes i høj grad uvidenhed og fordomme. Når emnet er faglitteratur, ved ingen, hvad der tales om. Nogle tror at det drejer sig om skolebøger, og de siger ”Nej, hvor spændende,” men der står lektier i øjnene på dem. Andre tror, at det drejer sig om manualer, og de griber ud efter den inde skruetrækker. Nogle mener, at det er kogebøger, andre at det er domsafsigelser. Alt i alt en rodet komsammen af erindringer, biografier, lærebøger, opskrifter, pamfletter og essays. Faglitteraturens stilling forværres endvidere af, at bibliotekerne køber færre faglitterære bøger, og at dagbladene ikke anmelder nær så mange af slagsen som før. Her er der tale om magtforhold som ingen tilsyneladende formår at ændre.