Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2017

ALDRIG MERE SKATTESMÆK

Et af de nyeste medlemstilbud hos Dansk Forfatterforening er et online-bogholderi ved navn b-indkomst.dk. Men tjenesten kræver en lille forklaring, og Forfatteren har talt med skaberen, Jonas Weber Egholm.

Af Anna Bridgwater

b-indkomst.dk gør selvangivelser overskuelige for mennesker, der modtager honorarer. Skaberen Jonas Weber Egholm er selv økonom og musiker, modtog honorarer og havde behov for at holde styr på pengene. Så han udviklede online-tjenesten ”fordi jeg så et behov.”

Brugere af b-indkomst.dk skal selv holde styr på indtægter – fx honorarer for opgaver, legater, royalties mv. – og plotte beløbene ind på hjemmesiden. Så regner b-indkomst.dk ud, hvor meget man skal lægge til side til skat. Det vil sige, at siden hverken indhenter eller videregiver oplysninger, men regner blot skatten ud.

Typisk får en forfatter penge for en opgave: Et foredrag, et manuskript eller noget undervisning. Til hver enkelt opgave – kaldet job – som man opretter på b-indkomst.dk, kan man oprette kørsel eller andre udgifter, så de automatisk trækkes fra, forklarer Jonas Weber Egholm.

”Der er en anden fane til fradrag, hvis man har udgifter til tog eller IT-udstyr. Der er også en fane til investeringer, hvis man har købt udstyr, hvor beløbet er højere end straks-afskrivningsgrænsen. På investeringssiden beregnes årets afskrivninger og holder øje med, om du har flere fradrag end indtægter, hvis det er et sløjt år, og skubber fradragene til næste år, hvis du har for store fradrag et år.”

Snyd ikke dig selv

Som Jonas Weber Egholm siger, så er det stort set umuligt for de fleste at holde øje med de komplekse og skiftende fradragsregler, og man risikerer at snyde sig selv eller snyde i skat, hvis man ikke passer på.

”Selv de skarpeste hjerner falder i problemer. Mange tror, de ved, hvor meget de fx kan trække fra. Men de fleste ved det faktisk ikke – alle de oplysninger er en del af b-indkomst.dk. Mange snyder sig selv, og omvendt, så er der mange, der snyder skattevæsnet og risikerer at pludselig få en stor regning.”

En af de store fordele er, at forfatteres indtægter er meget forskelligartede: Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af nogle indtægter, men ikke af andre – fx biblioteksafgiften. Det holder systemet rede på.

”En af grundene til, at det kan betale sig at være på forkant og afregne sin skat så snart, som man kan, er, at der allerede fra 1. januar hvert år løber renter på det beløb, man skal betale i skat af sine honorarer. I år er renten på 4,2 %. Så det kan godt betale sig. Vi anbefaler frivillige indbetalinger i løbet af året, men hvis man i stedet vælger at indbetale det hele på en gang, så får man en mail ved udgangen af året, der siger, hvor meget man skal indbetale – så man kan nå at gøre det inden der kommer renter på.”

Skulle man få en henvendelse fra SKAT, som gerne vil gennemgå alle ens indtægter og bilag, så bliver lettere med b-indkomst.dk.

”Indimellem bliver man indkaldt til torskegilde, og her kan man lave en pdf af indtægter og foredrag. Hvis man afleverer en struktureret dokumentation, så er SKAT sandsynligvis lidt mere lydhør,” siger Jonas Weber Egholm.

Overblik

Det er menneskeligt at fejle, og nogle gange indberetter ens kunder eller arbejdsgivere forkert. Her er det muligt at bruge b-indkomst.dk til at tjekke, om man er enig med SKAT.

”Det er nemt at lave en opgørelse, så man kan holde øje med, om man bliver opkrævet skat af det arbejde, man faktisk har udført – og ikke kommer til at betale skat af honorarindkomst, man aldrig har haft. Det har vi desværre set eksempler på.”

Mennesker, der virkelig godt kan lide at have styr på tingene, kan bruge b-indkomst.dk til at få et overblik over tidsforbrug og timeløn:

”Man kan angive, hvor meget tid, man har brugt på en opgave, og hvor meget tid man har brugt på forberedelse og transport. Så man blive klogere på, hvor ens tid bliver af, og hvor pengene kommer fra. Man får en indsigt i sin økonomi med grafer og søjler, som giver indblik.”

Med andre ord: Med b-indkomst.dk findes ikke nogen undskyldning for at blive paf over et kæmpe skattesmæk. Ikke andet end, at man ikke selv har holdt styr på sine penge.

Kom i gang

På b-indkomst.dk (nederst) er der en video på 7-8 minutter, som forklarer meget enkelt, hvordan man bruger siden.

Alle kan oprette sig gratis og uforpligtende som demobruger i 14 dage.

Den årlige pris er 649 kr., men der gives 30 % rabat til medlemmer af DFF, som dermed betaler 454,30 kr. om året. Udgiften er fuldt fradragsberettiget. Se mere på danskforfatterforening.dk