Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2016

Bogbål

Jack Thimm er skønlitterær forfatter, som har udgivet flittigt siden debuten med digtsamlingen ’Tilfældigt’ i 1970. Seneste udgivet titel: ’Der skal luft til / cykelstykker’, 2015.

Der har i den seneste tid været massive rygter om, at Hovedbiblioteket i København vil brænde bøger.

Forleden havde jeg denne drøm herom:

I drømmen blev jeg opsøgt af tre forfattere: Henry Miller, Peter Freuchen og Karl Eskelund – og følgende replikker fik mæle:

Henry Miller: ”Jeg er røvtræt af, at det kun er mine pik/kusse-bøger, man kan låne. Brænd bare dem! Jeg er derimod stærkt utilfreds med, at mine bøger om akvarelmaling ikke findes på de danske biblioteker …”

Peter Freuchen: ”Da jeg var formand for Dansk Forfatterforening i 1930erne, forlangte jeg, at man skulle betale for lån af mine og andres bøger. Der gik tredive år, før 5-øres ordningen for boglån kom i stand. Det forarger mig, at man nu vil brænde bøgerne – både mine og andres …”

Karl Eskelund: ”Som I kan se, har jeg her på galeanstalten i Glostrup hældt benzin over mig, lillejuleaften den 23. december 1972. Og nu sætter jeg en tændt tændstik til, og så kan I se, hvordan JEG brænder. Skal mine bøger nu også brændes?”

Kollektiv sammensværgelse: ”Nu fjerner vi alle vore egne bøger, før ”brandvæsenet” rykker ud …”

Og så vågnede jeg – med disse tanker:

I stedet for at brænde bøgerne – eller have besværet med at sælge dem for en tier – kunne man give dem væk: til plejehjem, børnehaver, skoler, højskoler og andre interesserede. ·