Artikel fra Forfatteren Nr. 6 - 2017

BOGFEST med forfattere af enhver slags

BogForum 2017 er lige om hjørnet. Det er 26. gang, bogmessen finder sted, og gæsterne elsker mødet med bøgerne: Sidste år var der besøgsrekord på 34.233

Af Anna Bridgwater
Interview

BogForums chefkok Andreas Nordkild Poulsen

Der bliver tre messehaller fyldt med bøger, når BogForum 2017 slår dørene op: En messehal rummer de fleste af de store forlag, boghandlere og de fleste af de officielle scener. Så er der en hal til børnebøger og børnekultur, og endelig har man samlet de små udstillere i en hal, så de ikke drukner i skyggen af de store.

Udstillingschef Andreas Nordkild Poulsen fortæller: ”Der er ingen store nyheder, men nogle af initiativerne fra sidste år bliver udvidet.”

Børn og unge

Sidste år lancerede BogForum et nyt familieområde med fokus på børnebøger og børnekultur, og det område er kommet for at blive:

”Vi beholder og udvider BørnebogsForum, og blandt andet rykker Gyldendal ind med en stand der. Så har vi en aftale med Rollespilsakademiet om, at de har en troldmandskole, hvor børn kan komme og bygge en tryllestav og den slags. Jeg prøver også at få en presselounge for børn og unge op at stå – et sted, hvor unge bloggere og andre kan skrive og hænge ud.”

Der gøres i det hele taget meget for unge læsere. ”Vi udvider vores skoleprogram med en scene for ungdomsuddannelserne. Det bliver voksne forfattere, som appellerer til et ungt publikum, der fortæller. Vi vil super gerne have yngre gæster derude.”

Bred formidling

Tanken er, at de unge læsere også skal finde ud til BogForum, når skolen har lukket.

”Om søndagen er en af scenerne reserveret til en YA-scene.”

I erkendelse af, at BogForums tykke og tætpakkede katalog kan tage pusten fra mange, bliver der i år et mindre program.

”Sidste års katalog var på 160 sider. I år har vi lavet et kortere program på 100 sider. Ved siden af laver vi en avis med forfatterinterviews osv., som ligger ved siden af programmet på biblioteker og i boghandlere. På den måde håber vi, at vi bliver synlige over for dem, der ellers ikke kommer på BogForum.”

Andreas Nordkild Poulsen lover, at bogmessens gæster har en masse gode oplevelser i vente: ”Vores program er stærkere end sidste år med flere og stærkere udenlandske forfattere. Fx sydkoreanske Han Kang, som har skrevet ’Vegetaren’. Så kommer Paula Hawkins, som skrev bestselleren ’Pigen i toget’. Vi har også gode nordiske skønlitterære forfattere som Frederik Bachman og Linda Brostrøm Knausgård.”

De mange udlændinge betyder ikke mindre plads til de danske forfattere, forsikrer Andreas Nordkild Poulsen.

”Vi har lavet flere debatagtige punkter, hvor flere forfattere sidder på scenen og debatterer. Der er en række arrangementer om reformationen, et arrangement om at formidle Danmarkshistorien og arrangementer om at skrive om Syrien og om den danske kolonihistorie.” ·

BogForum 2017 holdes fredag d. 10. november – søndag d. 12. november i BellaCenter.

Husk, der er middag for Dansk Forfatterforenings medlemmer i Strandgade lørdag d. 11. november. Se mere i kalenderen eller på hjemmesiden.

Interview

Karsten Pers: Plads til forfattere uden store forlag

Igen i år sørger det kollegiale forum NewPub for, at også indieforfattere er at finde på BogForum. NewPub har 28 stande, og 60 udstillere har lejet en mikrostand i en, to eller tre dage.

Karsten Pers fra NewPub siger: ”Efter sidste år lavede vi en evaluering, og 83 % af dem, der var med hos NewPub, ville gerne gøre det igen. Folk var meget glade for de kontakter, de fik.”

Som noget nyt er der en fællesboghandel for selvstændige forfattere. Karsten Pers forklarer: ”Udstillerne skiftes til at tage en tørn, og folk har meldt sig til at stå i boghandlen.”

De selvstændige forfattere og mikroforlag er med i BogForums katalog: ”Alle forfattere, grafikere og andre, der udstiller og har en mikrostand, er nævnt med navn og webadresse i det officielle katalog, hvor NewPub har to sider.”

Karsten Pers lover, at NewPubs stand er kommet for at blive, og han forventer, at standen bliver endnu større næste år. ·

Vil du være med i 2018?

På NewPubs område koster en stand på fire m2 2.000 kr. per dag. Udstillerne får en tredages-billet til BogForum, annoncering i kataloget, presseskabeloner, mulighed for deltagelse i fælles boghandel og invitationskort.

I år blev der lukket for tilmelding midt i august, så hold øje med fx NewPub på Facebook.