Artikel fra Forfatteren Nr. 1 - 2016

Flemming Rose modtog i 2015 Publicistprisen

”Flemming Rose har de sidste ti år været en stærk og central aktør i den internationale debat om ytringsfrihed, og midt i de store kontroverser har han ikke blot stået fast på sine principper, men også insisteret på at forklare og nuancere sine synspunkter i debatter verden over,” lød det bl.a. i juryens begrundelse.

I Belgien blussede debatten om ytringsfriheden op i forbindelse med Muhammed-tegningerne i 2005, og angrebene mod Charlie Hebdo og Krudttønden i 2015genoplivede debatten. I 2006 trykte den belgiske avis Le Soir to af Jyllands-Postens Muhammedtegninger, bl.a. Kurt Westergaards kontroversielle med bomben i turbanen. Bladets egen tegner, Pierre Kroll, havde sat en tom billedramme på forsiden med ordene ”dette er ikke Muhammed”. I et interview i avisen anfægtede Kroll nytten i overhovedet at afbilde profeten.

I 2010 trykte to andre belgiske aviser, Het Nieuwsblad og de Standaard, igen Kurt Westergaards Muhammedtegning, efter at tegneren var blevet angrebet.