Artikel fra Forfatteren Nr. 6 - 2016

forfatter liv

Flemming Sørensen er journalist og forfatter og aktiv i Dansk Forfatterforeningens Fagbogsgruppe. Han har skrevet en lang række bøger inden for stort set alle genrer.

Kan du huske, hvordan det var at udgive din første bog?

Jeg var ikke mere end 20 år og journalistelev. Det var en rigtig fagbog – en introduktion til den nye lov om arbejdsmiljø. Det var stort – men det er blevet større senere, når der er tale om bøger, hvor jeg selv har både skrevet, fotograferet og designet. Så er det næsten som at få et barn, når man står med det færdige resultat i hånden. Hvis der er fejl i, kan jeg ikke give andre skylden – og hvis der ikke er fejl, er det kun min egen fortjeneste.

Hvad inspirerer dit emnevalg?

Først og fremmest mine kunder. Hvis jeg bliver hyret til at lave en bog om et teater, giver det sig selv, at jeg dedikerer mig 100 % til det. Ellers har det meget handlet om at lave de bøger, jeg synes, der mangler. Det gælder bl.a. ’Kunsten at lave blade’ og noget så nørdet som min bog om, hvordan man selv laver krydsordsopgaver.

Har du ritualer, der skal overholdes, når du skriver?

Det afhænger af, hvad jeg skriver. Men jeg har brug for at holde pauser – oftest i form af en tur ud i naturen med mit kamera. Det klarer hjernen. Så skal der kaffe til, men det har jeg prøvet at trappe ned på de senere år.

Hvor skriver du bedst?

Hjemme!

Hvornår får du ideer?

Ideer får jeg altid. Overalt. Jeg vil tro, jeg har tusind bøger i hovedet, men jeg ved også godt, det er de færreste, der bliver til noget. Problemet er at finde nogen, der vil betale for, at jeg fører ideerne ud i livet.

Hvilken bog har inspireret dig?

Jeg har slugt bøger hele mit liv, så jeg kan ikke pege på en enkelt. Men når det handler om skriveprocessen, har jeg hentet megen inspiration ved at læse Hemingway – igen og igen. Ellers går jeg meget op i, hvordan en bog føles, når man tager den i hånden, og hvordan den ser ud. Så jeg kan tit tage en bog ud fra reolen uden egentlig at læse i den, men for at blive inspireret af dens udtryk.

Hvilken forfatter vil du gerne være?

Mig selv, i al ubeskedenhed.

Hvor meget tænker du på dine modtagere, når du skriver?

Igen afhænger det af, hvad jeg skriver. Når det handler om fagbøger eller debatbøger, tænker jeg hele tiden på modtageren. Det skyldes vel min journalistiske baggrund. Men de gange, jeg har kastet mig ud i skønlitteratur, har jeg ikke skænket læserne en tanke – ud over at teksten selvfølgelig skal være let tilgængelig. Ellers skriver jeg primært for mig selv. ·