Artikel fra Forfatteren Nr. 7 - 2016

Illustrerede leveregler for begyndere & alle andre

Et ordsprog er en fast sproglig vending, der kort sammenfatter en leveregel, ofte i billedlig form.

Af Tove Krebs Lange

Med ujævne mellemrum har Illustratorgruppen i Dansk Forfatterforening udgivet en bog, en slags opslagsværk, med medlemmernes illustrationer. Da det var fem år siden, vi udgav den seneste, ’Skrædder i Helvede’, på Dansklæreforeningens Forlag, syntes vi, at tiden var moden til en ny udgivelse.

Denne gang valgte vi at illustrere kendte og mindre kendte ordsprog fra hele verden. I de fleste tilfælde kan ordsprog tegnes både helt bogstaveligt og i en mere overført betydning. Det er derfor en både sjov og på samme tid meget udfordrende opgave for en tegner at vælge, hvordan et ordsprog skal tolkes i et billede.

Processen

Vi kontaktede Gyldendals børnebogsredaktion, der gerne ville udgive bogen, hvis vi selv stod for den logistiske udfordring, som det er at holde styr på kontakten til illustratorerne. Derefter fandt vi 180 ordsprog, sendte dem ud til alle medlemmerne i Illustratorgruppen, og bad de illustratorer, der gerne ville deltage, om at vælge et ordsprog, de havde lyst til at illustrere. 90 af vore medlemmer sagde ja til at være med, og da bogen skulle layoutes, stod vi med 90 billeder med vidt forskellige udtryk og lavet i forskellige teknikker. Fælles for alle billederne er, at de forholder sig til en tekst, et ordsprog, hvilket gør dem til illustrationer og ikke bare billeder.

Resultatet

De medvirkende illustratorer har leveret et gratis billede til bogen, der fungerer som et katalog og bliver brugt af forlag og andre, der skal bruge en illustrator. Hver deltager har desuden fået tre frieksemplarer og en bunke postkort.

60 ordsprog, der ikke blev valgt, står bagest i bogen – så kom vi op på 150 i alt, et pænt rundt tal. Desuden er der forslag til aktiviteter, opgaver og quizzer, der forhåbentlig vil få skoler til at bruge ’Den store ordsprogsbog’ i undervisningen.

Vi er glade for, at det lykkedes i samarbejde med Gyldendal at lave en flot bog, der både indeholder ordsprog fra hele verden og viser bredden i dansk børnebogsillustration. Bagest i bogen er der en oversigt over illustratorerne med kontaktoplysninger og små selvportrætter, så man kan se, hvordan vi ser os selv. ·

’Den store ordsprogsbog’ kommer ikke i boghandlen, men kan købes på nettet. Bogen er på 217 sider, vejer 1044 g og er set hos diverse netboghandler til priser fra 229 kr. til 320 kr.