Artikel fra Forfatteren Nr. 5 - 2017

Den internationale børnelitteratur kommer til Aarhus

Der er fokus på bøger til børn og unge,
når Hay Festival lander i Østdanmark

Af Mette Egelund Olsen

Det startede på en bar mark i Wales for 30 år siden. Det udviklede sig med årene og er nu blevet til en årlig international litteraturfestival, Hay Festival, med 200.000 besøgende.

Men nu er det ikke bare gjort med Wales. Hay Festival har hvert år afstikkere ud i verden, hvor de finder de bedste 39 forfattere under 40 år. Til oktober kommer Hay Festival derfor til Aarhus, og festivalens afstikker til Aarhus har fokus på børnelitteratur, Europa og rejser. Resultatet er en international børnebogsfestival: International Børnelitteraturfestival – Hay Festival 2017.

Festivalen er skabt i samarbejde mellem Hay Festival, Aarhus 2017 og hovedbiblioteket i Aarhus, DOKK1. Samarbejdet har blandt andet ført til to antologier. En bog for de 8-12 årige og en bog for de 13-16 årige. Bøgerne er både på dansk (udgivet af Gyldendal) og på engelsk. Og det er disse 39 børnebogsforfattere – alle under 40 år – der sammen med andre, både internationale og danske børnebogsforfattere i alle aldre, deltager i den kommende internationale børnelitteraturfestival i Aarhus:

Skubber til grænser

Programmedarbejder Sif Rauff fra Aarhus 2017 sidder med programmet, det store puslespilsarbejde og samarbejdet med de tre aktører.

”Der er selvfølgelig kulturforskelle mellem Storbritannien og os. Hvad gør man anderledes, når man skal lave en festival for børn? Hvordan skal tingene præsenteres for børnene? Børn skal fx ikke bare sidde og lytte. De skal deltage aktivt. Vi skubber naturligt til hinandens grænser,” siger Sif Rauff og fortsætter:

”Vi skal desuden formidle 39 ukendte forfattere til børn og unge. Hvordan gør vi det interessant? Nogle forfattere taler jo hverken dansk eller engelsk. Det har været en spændende udfordring.”

En af løsningerne er moderatorer, så optrædener bliver på både forfatterens sprog og dansk. Ved højtlæsning læser forfatteren først på sit eget sprog, og så læses den danske udgave, og der illustreres desuden live.

Bredt samarbejde

Arrangementet har foruden de to bøger og Hay Festival et tredje ben, og det er de 500-ords skrivekonkurrence for børn i alderen 8-16 år.

”Vi har gjort det i samarbejde med Gyldendal og DR. Vi har afholdt skriveworkshops i alle kommuner i Region Midt og har haft kontakt til landets skoler og engagerede lærere, og vi har fået ikke mindre end 4177 historier ind. 20 børn nomineres og hyldes til festivalen, og der vælges en vinder i de to kategorier 8-12 år og 13-16 år. De udgives som illustrerede bøger på Gyldendal, og vinderne offentliggøres på festivalen til oktober,” fortæller Sif Rauff.

Festivalen er for fagfolk, formidlere og læsere – for forfattere, illustratorer, oversættere, bibliotekarer, skoler og ikke mindst børn og familier.  Festivalen har ikke et egentligt Aarhus fokus. Men der bruges lokale illustratorer, og så er Aarhusgruppen i Dansk Forfatterforening dybt involveret i den sociale del af programmet og i besøget fra de 39 forfattere.

Det øvrige program ud over de 39 forfattere er bredt og med mere kendte og etablerede forfattere fra Danmark, som fx Josefine Ottesen og Kim Fupz Aakeson, og Stian Hole og Oliver Jeffers fra udlandet. Aarhus 2017 og DOKK1 har fundet de skandinaviske, mens Hay Festival har fundet de andre. På selve festivalen vil der blandt andet være panelsamtaler, illustratorworkshops og højtlæsning.

Det skal forankres

Hay Festival er kendt vidt og bredt, men festivalen i Aarhus får sin egen karakter:

”Vi bruger Hay Festival til at skabe kontakter og opmærksomhed omkring børnelitteratur, men den kreative frihed er helt og holdent DOKK1’s,” siger Sif Rauff.

”Hay kom med et veletableret navn – og sammen har vi udviklet det til en international børnelitteraturfestival til et dansk publikum. Det har været vigtigt for Aarhus 2017, at festivalen er lokalt forankret, og derfor arbejder vi tæt sammen med lokale og nationale aktører,” siger Sif Rauff.

Ifølge hende er arven efter denne festival vigtig. Målet for festivalen er at skabe grund for den næste festival. Det er også hovedbiblioteket i Aarhus, der er i tankerne som arrangør i planerne om, at denne festival skal føre til en tilbagevendende børnelitteraturfestival i Aarhus. Dette års begivenhed har skabt et samarbejde at bygge videre på. Målet er også at etablere en lydhørhed hos politikerne og en velvilje til, at der bakkes op dette.

Alt er gratis, men man skal have billet til det meste. Man booker online, men kan også få billet på selve dagen.

”Selvfølgelig har det været dyrt. Vi har inviteret mere end 60 forfattere og illustratorer over de fire dage, og langt de fleste kommer fra udlandet. Men vi har kunnet gøre det, fordi vi er kulturhovedstad. Pengene kommer fra Aarhus 2017, og vi skal ikke tjene på det,” siger Sif Rauff. ·

Alt det praktiske

International Børnelitteraturfestival Hay Festival løber af stablen torsdag d. 26. oktober til søndag d. 29. oktober 2017 i Aarhus på DOKK1,
Hack Kampmanns Plads 2, 8000 Aarhus C.

Torsdag og fredag er målrettet skolerne, mens weekenden er for alle, og her bliver der også noget for de mindre børn. Der bliver desuden arrangeret to seminarer. Ét for alle og ét lukket arrangement for forfattere og illustratorer. Det meste foregår på DOKK1, hovedbiblioteket i Aarhus.

Bestil billetter og se program på:
www.aarhus2017.dk