Artikel fra Forfatteren Nr. 7 - 2017

INTERVIEW Mødet med en mester

I august holdt den islandske forfatter Sjón Master Class i Dansk Forfatterforening. En af deltagerne var Louise Klinke Øhrstrøm, som var begejstret.

Af Louise Klinke Øhrstrøm

Hvad var Sjóns force som
interviunderviser?

Sjón var engageret og havde en rigtig fin fornemmelse for, hvordan hans personlige vej og praksis som forfatter kunne inspirere og udfordre os. Jeg syntes særligt, det var inspirerende at høre, hvordan han researcher og strukturerer sin skriveproces – og her kombinerer nørdet passion med virkelig disciplineret organisering!

Hvad håbede du at få ud af kurset?

Jeg befinder mig lidt i et vadested som forfatter, fordi jeg har arbejdet med et romanmanuskript en del år, og jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal komme videre. Samtidig føler jeg mig ikke færdig med Julian af Norwich, (som Louise skriver om, red.) selvom jeg i 2013 indså, at jeg ikke ville gå den akademiske vej og stoppede midt i et Ph.d.-forløb i England. Jeg håbede, at kurset kunne inspirere mig midt i vadestedet.

Hvad fik du med hjem?

Sjón opfordrede os alle til at tænke på de læseoplevelser, der særligt har betydet noget for os og undersøge, om de sagde noget om, hvad der kunne udvikle vores forfatterskab. Det var for mig en øjenåbnende og lærerig øvelse, der også førte mig tilbage til udgangspunktet for, hvad der optager mig og hvorfor jeg skriver. Konkret gav kurset mig en idé til en podcast om Julian af Norwich, som jeg nu er gået i gang med at tilrettelægge.  AB