Artikel fra Forfatteren Nr. 1 - 2016

MÆND ytrer sig mest om ytringsfrihed

Mænd føler oftere end kvinder, at de bliver censureret, fordømt eller chikaneret pga. deres ytringer. Men mænd er også hurtigere end kvinder til at bruge satire eller provokation i deres arbejde.

Af Bjarke Larsen

Langt flere mænd end kvinder svarer ja til, at de har været udsat for censur, fordømmelser og chikane. Tilsvarende er der også flere mænd, der svarer ja til, at satire indgår som en del af deres arbejde – og næsten dobbelt så mange mænd som kvinder (40 % mod 22 %) svarer ”aldrig” på spørgsmålet om, hvorvidt de fremover kunne ”finde på at droppe en bog eller en vinkel i et emne for en bog i forbindelse med dit arbejde, hvis du formoder, at dit arbejde vil virke krænkende på andre mennesker”.

Der er således stor forskel på de to køn, når det gælder deres oplevelse af censur, selvcensur og ytringsfrihed. Det fremgår af den undersøgelse, Dansk Forfatterforening har gennemført i samarbejde med BogMarkedet og Danske skønlitterære Forfattere.

Mænd ser alvorlig trussel

Mere end dobbelt så mange mænd som kvinder (7,4 % mænd mod kun 2,7 % af kvinderne) siger også, at de inden for de seneste 15 år har været udsat for offentlig fordømmelse på grund af de bøger, de har arbejdet med. Tilsvarende siger næsten tre gange så mange mænd som kvinder (9,5 % mod 3,3 %), at de har været udsat for offentlig fordømmelse ved at deltage i samfundsdebatten.

På den baggrund kan det ikke undre, at flere mænd (24,3 %) end kvinder (16,1 %) svarer ”ja i høj grad” til, at der ”er områder, hvor ytringsfriheden i dag er mere truet end for fem år siden”. De to køn er næsten helt enige om at svare ”nej” (henholdsvis 31,9 og 31,0 %) på spørgsmålet, mens antallet, der svarer ”ved ikke”, er meget lavt hos mændene (4,9 %), hvorimod 13,2 % af kvinderne er i tvivl. ·

Ovenstående artikel er en redigeret udgave af artikler bragt i BogMarkedet i uge 1, 2016. Læs meget mere og se grafer på BogMarkedet.dk