Artikel fra Forfatteren Nr. 6 - 2016

Ophold på Artur Lundkvistgården

Af Jørgen Lindgreen

Netop hjemkommet efter et vellykket skriveophold i Skåne, iler jeg med at anbefale danske kolleger at søge fx en måneds ophold på den genrejste gård, hvor den berømte svenske forfatter Artur Lundkvist blev født i 1906. Han anses for én af modernismens pionerer i det tyvende århundredes litteratur. Han blev i 1968 medlem af Det svenske Akademi, hvor han var med til at uddele Nobelprisen til forfattere som Samuel Beckett, Pablo Neruda og Gabriel García Márquez. På gården er der god plads til en gæst, gode skrivebetingelser og ro.

I den tidligere stald er der indrettet en udstilling, som du får nøglen til, og du er nok så venlig at åbne stalddøren for nysgerrige museumsgæster, og samtidig bliver du selv opdateret. Under mit ophold kom der tolv uanmeldte gæster, selvom sommeren var ved at være forbi. Artur Lundkvist er fortsat højt værdsat i Sverige. Han blev en litterær verdensskribent både som forfatter og journalist, var fredsaktivist og forkæmper for undertrykte folks rettigheder. Nogle påstår, at han er mere kendt i Sydamerika end i Sverige. Digterhustruen, Maria Wine, er en værdsat lyriker i Sverige. Hos os er hun ”Digteren, som Danmark ikke fik”. Hun blev født på Nørrebro i 1912, men ikke ét digt af hende er oversat til hendes modersmål. Maria traf den rastløse digter på Rørvig Kro i 1935 på et tidspunkt, hvor han var dybt nede i kælderen. Året efter blev de gift på Københavns Rådhus. Ægteskabet, der var ret kontroversielt efter datidens normer, varede til forfatterens død i 1991.

Fra Malmø eller Helsingborg er der cirka 80 kilometers kørsel med bil. Styrelsen for Artur Lundkvistgården tilbyder at hente gæsten på stationen i Perstorp og køre ham eller hende til gården.

Endelig er der naturen, som sjælen har godt af at blive bjergtaget af, og så den skånske gæstfrihed. Du er nemlig velkommen. Gå ind på forfatterforeningens liste over udenlandske legatboliger og skriv din ansøgning. Opholdet koster blot 200 svenske kroner om ugen til strøm.