Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2018

Portfolio

Pernille Juhl, 1963, forfatter og akademiingeniør. Hun udgiver også selv sine bøger som e-bøger og lydbøger. Pernille Juhl bor i Roskilde.

Du er akademiingeniør med fuldtidsarbejde og roman-debuterede i 2013.

Hvad skete der?

Jeg begyndte at læse i min afdøde farfars dagbøger fra Første Verdenskrig. Han var sønderjyde, og dengang gik grænsen syd for Kolding, så han blev indkaldt og tvunget til at kæmpe for tyskerne. Det var et historisk og menneskeligt dilemma for mange sønderjyder, som jeg ikke før havde hæftet mig ved. Det fascinerede mig, og jeg gik i gang med at skrive på Vent på mig, Marie.

Du udgav den selv på Forlaget Juhls. Hvorfor?

Faktisk havde jeg kontakt til et større forlag, men de ville trække historien i en anden retning – med mere krig, end jeg ønskede. Så blev jeg utålmodig og handlede selv.

Hvad gjorde du for at sælge bogen?

Jeg fik trykt 500 eksemplarer, som jeg stoppede ind i min bil, og så kørte jeg til Sønderjylland og besøgte alle boghandlere i området. Jeg overbeviste også Radio Syd om, at de skulle interviewe mig, og en halv time senere stod jeg hos boghandlerne, som heldigvis havde hørt radio. Bogen har siden solgt over 3000 eksemplarer.

Du bor i Roskilde, men dine i alt seks bøger foregår i Sønderjylland. Hvad er der med dig og Sønderjylland?

Jeg er født i Sønderjylland, men flyttede som barn til Fyn. Jeg synes, at det er en spændende egn med en særlig historie. Min seneste bog, som udkommer 1. juni, handler om en kvinde, Maren Sørensen, som virkede i Sønderjylland og Sydslesvig som sygeplejerske, plejemor og frimenighedspræst. Hun døde i 1957, men er husket af mange, så jeg har endnu en gang rejst og researchet i Sønderjylland.

Biblioteker køber ind af dine værker, især de sønderjyske køber mange og inviterer dig til at holde foredrag. Er du stor i Sønderjylland?

Ha, ha, det ved jeg ikke, men jeg er lige blevet inviteret til at holde båltale på egnen. Jeg blev meget smigret.

Hvad skriver du på nu?

Jeg skriver på en fortælling fra Anden Verdenskrig, og denne gang foregår det altså i København. Jeg har skrevet kontrakt med Storytel.dk, og hvis det bliver en succes, er der potentiale for, at historien bliver oversat til flere sprog. Det er meget spændende og meget stort for mig. ※