Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2016

Torup Bogby: Det handler om bøger

Vi ankom ureglementeret, lidt forsinket i forhold til 15.40-toget, men heldigvis velkomne på den flot restaurerede Dyssekilde Station. Vi er en delegation fra Dansk Forfatterforenings hverveudvalg, denne eftermiddag repræsenteret ved Pia Deleuran, Inge-Helene Fly og overtegnede. Vi er draget nordpå i retning mod Hundested. Målet er Torup Bogby. I det bogbeklædte mødelokale på stationen venter bestyrelsen, i dag ved formand Peter Plant og medlem af arrangementsudvalget Inger Molich, med te og hjemmebag.

Forfattere, bøger og læsere er tæt forbundet – en nødvendig fødekæde, som i nutidens Danmark lidt for ofte bliver en kort fornøjelse. Det tager tid at skrive en bog, men det tager ikke lang tid at begrænse dens liv. Efter bare et par år er det løb kørt, så er bogen forældet. Den kommer på udsalg og står snart på bibliotekernes liste over udryddelsestruet materiale.

I Torup Bogby får bøgerne derimod et efterliv, der i princippet kan holde en bog flyvende fra læser til læser, mens den genererer energi. Det er vi interesseret i at høre om. Torup er den første bogby i Danmark og har 10 års jubilæum i 2016. Her sætter borgerne pris på bøger ved at forære bøger til bogbyen, som derefter sælger dem. Medlemmer kan melde sig som bogsælgere. Fra Torup Bogbys lager tager sælgerne frit de bøger, de ønsker at forhandle. Måske har den enkelte et tema eller en genre, som de vil tilbyde deres kunder. Det kunne være børnebøger, som findes i den lokale Brugs, krimier, som ofte går til sommerhusejere i lokalområdet, fagbøger, lyrik, samtidslitteratur og så videre. Det er op til bogsælgeren at beslutte, ligesom hun selv finder det udsalgssted, der egner sig bedst. I kirken eller ved landevejen i fine bogskabe, en trækvogn med paraply over eller bare en cykelkurv uden for huset. Der er pris på bøgerne og høflig selvbetjening Beløbet puttes i en pengekasse ved siden af. Jeg har set priser fra 10 kroner og op til 95. Sælgeren bestemmer prisen. En del går til bogbyen og en del til sælgeren selv.

Pjat, kunne man sige, småpenge, men omsætningen i alt ligger gerne på 40.000 kroner per år. Det er nok til driftsudgifter, blandt andet til leje af stationsbygningen.

Året igennem dyrker man også litteraturen live ved forfatterarrangementer forskellige steder, ligesom Røjlegården huser og arrangerer et skrivekursus, hvor flere medlemmer af Dansk Forfatterforening har undervist, og underviseren i 2016 bliver vores formand, Jakob Vedelsby.

Torup Bogby arrangerer bognære ting som populære kirketræf mellem forfatter og præst, Nordisk Forfattertræf med tre forfattere i samarbejde med det lokale bibliotek og blokvogns-poesi på Dyssekilde Station, hvor der i øvrigt er marked med kilometer-mad: Hvor langt har guleroden rejst fra jord til bord? Også i denne event indgår bøger som en naturlig del med 3-400 besøgende hver anden lørdag sommeren igennem på Dyssekilde Station. Ret pænt i betragtning af, at landsbyen Torup kun huser omkring 300 mennesker.

Det lokale tog stopper på Dyssekilde station fire gange i timen, men Ventesalen får mig til at tænke på et hyggeligt bibliotek. Masser af bøger, velordnet i alfabetisk rækkefølge, interessante værker, fristende sager, som må hives ud og berøres. Prisen står på side tre, og den er overkommelig. Man kan næppe forlade denne aladdinske boghule uden at tage lidt af skatten med sig og fundere over, hvilket magisk liv en bog kan få. ·

Anne Hjælmsø er skønlitterær forfatter og medlem af Dansk Forfatterforenings hverveudvalg