Artikel fra Forfatteren Nr. 5 - 2016

Vi har måske en pose penge til dig!

Har du eller din tekst været på TV eller i radioen i år eller sidste år? Så har du måske penge til gode. Når du optræder i TV eller radioen i ”rollen som forfatter”, betragtes det som et mundtligt litterært værk, og derfor har du rettigheder, der skal honoreres. Det samme gælder, hvis din tekst anvendes på radio eller TV. Dansk Forfatterforening fordeler midler fra Copydan, der skal videre til rettighedshaverne – måske er det dig?

Hvis du eller din tekst har optrådt på TV eller i radio i 2015 eller 2016, så har vi et skema, du meget gerne må udfylde. Skriv til df@danskforfatterforening.dk mærket ”optræden”, så sender vi et skema til dig.

Når skemaet er indsendt, bliver det vurderet, om du har penge til gode eller ej i forhold til de rammeaftaler, der ligger. Dette afhænger bl.a. af kanalen, du optræder på, og om hvorvidt du deltager i rollen som forfatter mv. Eventuelle udbetalinger vil ske en gang årligt. Det er vigtigt, at du kan dokumentere din optræden. Da denne procedure er helt ny, kan dokumentation være mange ting. Men fra d. 1. januar 2017 skal alle optrædener og tekstanvendelser dokumenteres med et Copydan-forbehold. Det gøres meget nemt, og du kan læse mere om det i skemavejledningen, som vi sender sammen med skemaet.