Artikel fra Forfatteren Nr. 6 - 2017

VIRTUELT TRÆFPUNKT FOR BOGFOLK

Voreslitteratur.dk er et nyt online mødested for forfattere, forlag og biblioteker.

Af Anna Bridgwater

Hvis der er nogen, de danske forfattere gerne vil have et tæt forhold til, så er det folkebibliotekerne. Nu gør et onlineforum den kontakt lettere, så en forfatter i Esbjerg kan komme i kontakt med et bibliotek på Als, og bibliotekaren kan få fat i materiale om forfatterens nyeste bog.

Det sker på siden Voreslitteratur.dk, som har den målsætning at være mødested for bibliotekarer, forlag og forfattere. Pt. er alle 98 af 98 bibliotekskommuner med, og dermed kan forfattere og forlag præsentere bøger og forfattere for bibliotekarer og litteraturformidlere fra folkebiblioteker landet over på én gang.

Rikke Toft Kleeman, som er stifter af Voreslitteratur.dk, forklarer, at tanken er, at fordi litteraturformidling er et af bibliotekernes kerneområder, så er det oplagt for forfattere og forlag at spille en aktiv rolle i at klæde bibliotekarerne ordentligt på, så de ved lidt mere om udgivelser og forfattere.

For at tiltrække bibliotekerne og skabe aktivitet på siden, tilbyder Voreslitteratur.dk quizzer, konkurrencer og mere. Og erfaringer viser, at konkurrencer skaber opmærksomhed om fx et forfatterskab.

Forfatternes muligheder

Rikke Toft Kleeman fortæller, at forfatterne kan oprette et forfatterportræt, hvor de kan beskrive deres udgivelser, deres forfatterskab og anden relevant information – herunder eksempelvis information om foredrag. Bibliotekerne har mulighed for at tage direkte kontakt til forfatterne, og så er der også nogle fora, hvor man kan slå ting op og kommunikere med bibliotekerne og alle andre, der er oprettet på portalen, og et Forfatterforum, hvor forfattere kan komme i kontakt med hinanden.

Der er mange gode forfatternavne på Voreslitteratur.dk, og siden fungerer som en slags katalog. På plussiden kan man fremhæve, at Voreslitteratur.dk ikke tager nogen andel af forfatternes honorar som eksempelvis bookingfirmaer gør. Og når en forfatter opretter en profil og evt. foredragsliste på Voreslitteratur.dk, bliver den automatisk også tilgængelig på MitIR, som er den primære informationskanal for alle butikkerne i Bog & idé samt Boghandleren-kæderne.

Kom i gang med siden

Voreslitteratur.dk gør også en aktiv indsats for forfatterne og udsender jævnligt nyhedsbreve, hvor man fx bringer forfatterportrætter og gør opmærksom på de foredrag, som forfatterne tilbyder. Og i slutningen af hver måned vil Voreslitteratur.dk udtrække en forfatter blandt de, der har været logget på den pågældende måned, og lave en kampagne for vedkommende på portalen.

De forfattere, der ikke har et forlag i ryggen, skal selv betale for at være med på siden. Som medlem af Dansk Forfatterforening kan man bruge af Voreslitteratur.dk for 395 kr. om året inkl. moms, hvis ens forlag ikke er repræsenteret.

Lotte Kirkeby Hansen er en af de forfattere, som via sit forlag Rosinante har en profil på Voreslitteratur.dk. Hun siger: ”Jeg har ikke fået noget konkret ud af det endnu, men mit forfatterskab er også nyt og spædt. For mig er hovedformålet at få en dialog med biblioteker.”

Marketingkoordinator Ellen Ingerslev fra forlaget Rosinante er positiv over for tanken bag Voreslitteratur.dk: ”En af vores udfordringer i forhold til bibliotekerne er, at der ikke er et samlet sted, hvor man kan komme i kontakt med alle bibliotekerne i Danmark. Det vil vi jo gerne.” ·

Kom videre

Hvis medlemmer af Dansk Forfatterforening vil være med på portalen, skal de sende en mail til Rikke Toft Kleemann på rikke@voreslitteratur.dk med angivelse af medlemskab.

Hvilke forlag?

Pt. har Rosinante & co., Gads Forlag, Jentas Forlag, Harper Collins Nordic, People’sPress, Gyldendal og Bibelselskabets Forlag indgået aftale for det kommende år. Der kommer flere til i løbet af efteråret.

Hvad kan man på Voreslitteratur.dk?
  • Orientere bibliotekarerne direkte om nye udgivelser og tiltag
  • Uploade læseeksemplarer, der vandmærkes ved brug
  • Give bibliotekarerne let adgang til printbare plakater m.v.
  • Engagere brugere med quizzer og konkurrencer
  • Forlag kan tilbyde forlagets danske forfattere en profil
  • Forfattere kan skabe egen profil
  • Alle brugere kan komme i kontakt med alle på portalen.