Hvad udløser penge?

Har du eller din tekst været på TV eller i radioen i år eller sidste år? Så har du måske penge til gode.

160831 Logo autor individuel girafDansk Forfatterforening og Danske skønlitterære Forfattere har måske en pose penge til dig! Hvis du eller din tekst har optrådt på TV eller i radioen i 2015 eller 2016, skal du udfylde et skema, som du skal indsende til Dansk Forfatterforening. Når skemaet er indsendt, vil det blive vurderet, hvorvidt du har penge til gode eller ej. Dette afhænger bl.a. af om du deltager i rollen som forfatter. Eventuelle udbetalinger vil ske en gang årligt om sommeren. Det er vigtigt, at du kan dokumentere din optræden. Da denne procedure er helt ny, kan dokumentation være mange ting (se vejledning i skemaets side 2), men fra d. 1. januar 2017 skal alle optrædener og tekstanvendelser dokumenteres ved en kontrakt med Copydan-forbehold – se dem i menuen til højre.

Hvad udløser penge?

Midlerne er indhentet af Copydan fra kabel-tv-leverandører. Derfor er det kun optrædner og anvendelse af tekst på tv- og radiokanaler, der er inkluderet i kabel-tv-pakker (f.eks. yousee o.lign), der kan udløse betaling. Du kan læse mere her. Hvis din tekst læses op eller på anden måde anvendes på radio eller tv, afføder det rettigheder som skal honoreres, såfremt kanalen der udsender programmet er inkluderet i Copydans VerdensTV. Det samme gælder når en forfatter bidrager med et mundtligt litterært værk – se eventuelt eksempler til højre. Hvis du er tvivl om, hvorvidt din optræden har værkshøjde, så indsend alligevel et skema, måske kan vi hjælpe dig. Hvis dit værk bliver læst højt på DR TV eller Radio, kan du have midler til gode i Radiokassen.

Hvad udløser ikke penge?

Nogle tilfælde vil med sikkerhed ikke udløse penge: Hvis kanalen programmet sendes på ikke er inkluderet i VerdensTV (kabel-tv-pakkerne), udløser det ikke penge. Hvis du er blevet interviewet om dit bogværk, og der er tale om ren markedsføring, udløser det ikke penge. Det samme gælder, hvis du er blevet interviewet om et emne, der ikke relaterer sig til et bogværk, du har udgivet. Hvis udsendelsen ikke sendes som broadcast, men udelukkende er produceret som en podcast til streaming på nettet, udløser det ikke penge.

2004 - 2017 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte