Hvad udløser penge?

Har du eller din tekst været på TV eller i radioen? Så har du måske penge til gode.

Hvad udløser penge?

Når du eller din tekst optræder på radio eller TV, kan du have rettigheder som skal honoreres. Følgende tilfælde vil som regel afføde rettigheder:

• Anvendelse af din tekst i TV eller radio
  • Interview og forfatteroptrædener, der relaterer sig direkte til et bogværk og er længere end 5 minutter
  • Filmede foredrag, der relaterer sig til et eller flere bogværker
  • Optrædener der omhandler forfattergerningen, skriveprocesser eller lignende
  • Udsendelsen skal sendes broadcast, og ikke kun være tilgængelig på nettet
  • Radio/TV-kanalen skal være en del af Copydan VerdensTV (dette gælder for langt de fleste danske radio- og tv-kanaler)

Midlerne er indhentet af Copydan fra kabel-tv-leverandører. Derfor er det kun optrædner og anvendelse af tekst på tv- og radiokanaler, der er inkluderet i kabel-tv-pakker (f.eks. yousee o.lign), der kan udløse betaling. Du kan læse mere her. Hvis dit værk bliver læst højt på DR TV eller Radio, kan du have midler til gode i Radiokassen.

Hvad udløser ikke penge?

Nogle tilfælde vil med sikkerhed ikke udløse penge:

• Hvis kanalen programmet sendes på ikke er inkluderet i VerdensTV (kabel-tv-pakkerne), udløser det ikke penge.
  • Interviews der er kortere end 5 min., og ikke indeholder oplæsning eller anden tekstanvendelse
  • Hvis du er blevet interviewet om dit bogværk, og der er tale om ren markedsføring, udløser det ikke penge.
  • Interviewet om et emne, der ikke relaterer sig til et bogværk, du har udgivet.
  • Hvis udsendelsen ikke sendes som broadcast, men udelukkende er produceret som en podcast til streaming på nettet, udløser det ikke penge
Gråzonerne

I nogle tilfælde vil forfatteren optræde i en “dobbeltrolle”. Det kan fx være, hvis forfatteren både er tekstforfatter eller skuespiller, eller både forfatter og journalist. I sådanne tilfælde må man ikke få dobbelt udbetaling for den samme optræden. Som tommelfingerregel kan det nævnes, at man som udgangspunkt skal indberette sin optræden til den organisation, som man er medlem af eller professionsmæssigt er nærmest. Hvis ikke man er organiseret, beder vi til eksempel forfatteren selv afgøre, om han/hun er “mest forfatter” eller “mest journalist”, hvorefter vi afgør, om sagen skal overgå til Dansk Journalistforbund.

Hvordan gør jeg?

Hvis du eller din tekst har optrådt på TV eller i radioen i 2015, 2016 eller 2017, skal du udfylde et skema, som du skal indsende til Dansk Forfatterforening. Når skemaet er indsendt, vil det blive vurderet, hvorvidt du har penge til gode eller ej.  Eventuelle udbetalinger vil ske en gang årligt om sommeren. Det er vigtigt, at du kan dokumentere din optræden. Da denne procedure er helt ny, kan dokumentation være mange ting (se vejledning i skemaets side 2), men fra d. 1. januar 2017 skal alle optrædener og tekstanvendelser dokumenteres ved en kontrakt med Copydan-forbehold – se dem i menuen til højre.

2004 - 2017 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte