Janne Hejgaard

Foto: Anne-Mette Kruse

Beskrivelse:

Jeg elsker litteratur!
At læse det og at skrive det, og sådan har det været hele mit liv. Læsehest som barn, har skrevet dagbog, siden jeg var 14, og skrev mine første små historier i 5. klasse.
Siden har jeg skrevet og fået udgivet næsten alle typer litteratur: Børnefagbøger, undervisningsbøger, børneromaner, fagbøger til voksne og april 2017 udkommer min første roman til voksne. Jeg har oversat fra engelsk, tysk, norsk og svensk, og jeg har sågar et par gange fået offentliggjort et digt.
Jeg er uddannet lærer og det har givet mig det faglige fundament under både mine undervisningsbøger og de mange foredrag og kurser, jeg har afholdt over hele DK og i Malmø - om mine bøgers emner.
Jeg har rejst meget, med fly, tog og sejlbåd, og dér fået udvidet min horisont og hentet inspiration til mine skønlitterære værker. Jeg har boet længere perioder ved Middelhavet - på Ibiza, Menorca og flere græske øer - og overvintret på Gomera, i Australien og hele 25 måneder i Berlin.
Jeg har mødt mange, mange mennesker og holdt af en hel del af dem, elsket færre, men tilstrækkeligt mange - og de er alle selvfølgelig også del af det livsgrundlag, jeg skriver ud fra.
Endelig har jeg i nogle år kaldt mig litteraturpolitiker. Det var, mens jeg var fagligt aktiv i Dansk Forfatterforening, bestyrelsen og BU-styrelsen, med afstikkere til Kunstrådets Repræsentantskab og et af de mange udvalg, som har undersøgt litteraturens vilkår i lille DK. Jeg har også eget forlag, og kender bøgernes tour de force hele vejen fra manus til læser.
Et langt skriveliv - og det er heldigvis ikke slut endnu.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Hallssti 37, 1. th, 8000 Aarhus C Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Aarhusgruppen, BU-gruppen

Online Referencer:

Besøg mig på:

Forlag: Turbine Udgivelsesår: 2017

ANA ELSKER

(Udkommer 21.4.2017)
Da Ana møder Carl, tager hendes liv en uventet drejning. I sit første ægteskab oplevede hun at miste sig selv, sin sexlyst og sit frirum, men nu fire år efter skilsmissen har hun erfaret, at livet som enlig mor slet ikke er så sprudlende lystfuldt, som hun troede. Carls intense belejring overbeviser hende hurtigt om, at hun har mødt manden i sit liv, og Ana forelsker sig igen.
Men Carl er en usædvanlig mand. Selv om Ana er både fascineret og udfordret af hans anderledeshed, udvikler deres forhold sig snart på en helt anden måde end forventet. Hvor langt kan hendes kærlighed strække sig, før den brister?
ANA ELSKER er historien om at kunne være – eller ikke at kunne være – i kærligheden. Hvor meget skal man tilpasse sig den anden og parforholdets indbyggede forventninger? Hvordan forbliver man et erotisk væsen i en hverdag med arbejde, rutiner og delebørn? Romanen kredser om længslen efter det dybe genspejl, som somme tider er et blændværk, og om dødsprocessen i et forhold.

ANA ELSKER

Det begyndte i august. Det begynder altid i august, kejsermåned, vindermåned, hvor sommeren har hobet sig op og nu giver afkast. Hovmodige og umættelige august, som har det hele og alligevel vil have mere. Spændt ud mellem lyse nætter og spirende efterår, aftenerne endnu lange og ofte lune. August er en måned at holde fest i.

”Pillerne virkede i løbet af et par dage. De hentede hendes lyst ud af karantænen, og nu færdedes hun igen i verden som et erotisk væsen. Hun kunne gå en varm forsommerdag i en let kjole, mens duften fra blomstrende hvidtjørn bølgede om hende, og nyde de bløde sving, hun tillod sine hofter at lave. Der kom mere smut i hendes øjne, og mænd så på hende på en anden måde end længe – eller måske opfattede hun bare igen deres blikke. Uanset hvad, nød hun det.

Hun oplevede det som at have været berøvet en sans, at have været døv eller følelsesløs, og nu? Nu sansede hun igen. Hun oplevede sig levende og selvfølgelig tiltrækkende. Kvinde, ikke kun mor. Hun havde fået sin krop tilbage.”

Uddrag fra kapitel 7