Slagtryk, april 2017

Af kenneth krabat - 30. april 2017

Hver måned samler det digtitale magasin for ny poesi og kortprosa, Slagtryk, sine udgivelser i en pdf med en original forside. Det er altid en begivenhed.

Redaktørens bemærkninger i denne måned handler om såvel de store forlag og læsernes faneflugt fra Litteraturkritiske magasiner. Det begynder således:

“Litteraturkritikkerne retter en del skyts mod egne rækker i disse måneder. Dagbladsanmeldelser er forlængst accepteret som en kvalificeret vurdering af en aktuel udgivelse, men ikke et egentligt sted for litterær kritik – og nyhedsmediers diskussion og samtale om litteratur handler mere om personer end værker.

Inden for det seneste år har Gyldendal lukket Kritik, Cappelens forlag udgiver ikke længere Vagant. Dén redaktion valgte at stå på egne ben og Salon 55 er siden blevet en del af Vagants redaktion. Der findes fortsat et par tidsskrifter med kritik og læsning som fokus; de fleste er knyttet til et universitet, enkelte til et forlag; alle oplever ca samme udfordringer: økonomien hænger ikke sammen i forhold til at gennemredigere artikler – og endnu vigtigere: læserne holder sig væk og de litterære diskussioner sker andetsteds (f.eks. Facebook jf Martin Glaz Serup i Standart).”

Læs resten på Slagtryks hjemmeside, hvor også månedens nummer kan hentes via downloadlink.

Og ønsker man at få tilsendt friske digte 1-2 gange i ugen, kan man tilmelde sig hér.

Vil du bidrage med nyskreven poesi, er hér en mulighed.

Slagtryk skifter løbende redaktionsmedlemmer. En periode varer typisk 1-2 år. Om end de fleste er født efter 1980, skal man ikke holde sig tilbage med at melde sig under fanerne. Og især ikke, hvis man selv holder sig orienteret i det åbne landskab, som er poesien i Danmark for tiden.

Vil du være med?

(menuen til arkiv og alt det andet ligger under tre lodrette streger  | | |  øverst til venstre på Slagtryks hjemmeside)