Debutantaften: Lyrikerne 2017

Kom 3. februar kl. 20-23 og hør de nye digtere i Dansk Forfatterforening.  Skriv til Kirsten.marthedal@gmail.com, hvis du vil med til arrangementet.

Af Kirsten Marthedal og admin - 25. januar 2018

Det er i år 40 år siden, at Lyrikergruppens daværende formand, Knud Sørensen, tog initiativ til den første debutantaften i Dansk Forfatterforening. Siden efterfulgt af alle hovedgrupperne i Forfatterforeningen, som nu fejrer egne debutanter.

Årets lyrikerdebutantaften er i dag således en solid og væsentlig tradition for både foreningen som repræsentant for danske skabende forfattere, og for mødet mellem nye og gamle lyrikere.

Årets debutantaften bevidner, at lyrikken stadig er aktuel, og at 2017 var et rigt år for poesien og i mængde rigelig til at fylde en hel aften med nye lyrikere.

Stort tillykke med udgivelsen til aftenens lyrik-debutanter fra 2017!

Aftenens debutanter og deres værker

Foto: Peter Skov

Natfolden af Knud Brix. 2017, Kronstork, 68 sider,

Forlaget skriver bl.a. ”Natfolden omhandler politik, journalistik, magt og afmagt – hvordan nærhed til magten påvirker sprog og mennesker.” Og ”Den er et fiktionaliseret portræt af borgen og menneskene der.”

Jeg vågner op som fremmed af Özcan Ajrulovski. 2017, Copenhagen Storytellers, 120 sider,

Forlaget skriver bl.a. ””Jeg vågner op som fremmed” er digteren og debattøren Özcan Ajrulovskis litterære bidrag til integrationsdebatten. Den anmelderroste debatbog handler om at blive betragtet som fremmed, i det land man anser som sit hjemland og skildrer opvæksten og livet indefra som muslim i Danmark.”

Nulpunkt af Stina Hyllested Mikkelsen. 2017, Brændpunkt, 64 sider

Forlaget skriver bl.a.: ”I digtsamlingen Nulpunkt sætter Stina Hyllested Mikkelsen ord på stemninger og følelser i jagten på at finde sig til rette med sin eksistens…”

I Kirstens have af Jens Rosenhoff Christensen. 2017, Skriveforlaget, 50 sider

Digte om årstiderne, naturen og digter-jegets kærlighed til Kirsten.

Jens Rosenhoff Christensen er født 1940. I 2010 udgav han romanenKaptajnen på Mælkevej.” Han driver Galleri Blå på 17. år i Roskilde.

foto: Laura Stamer

Spektakel : digte af Nanna Storr-Hansen. 2017, Arena, 100 sider

Forlaget skriver bl.a. ”I digtsamlingen udfoldes, gennem en fortløbende undersøgelse af forskellige digtformer, en radikalt affirmativ besyngelse af sammenfaldet og udvekslingen mellem jegkrop og verdenskrop, mellem biologi og sprog, mellem tænkning og materiale. Det er digte der både står lysende klart i deres voldsomme billeddannelse og bliver ved at være bevægelige…”

foto: Anna Rønberg Holgersen

Angstens besættelse af Thomas Alexander Jensen. 2017, Brændpunkt, 63 sider

Forlaget Brændpunkt skriver om udgivelsen: ”Angstens Besættelse er et hudløst ærligt billede af et liv domineret af angst.

Med sine digte giver Thomas Alexander Jensen et indblik i og en større forståelse for mennesker, som kæmper med angst i livet.

Ubehjælpsom af Mathias Bruun. 2017 DreamLitt, 100 sider

Forlaget skriver bl.a: ”Ubehjælpsom tegner billedet af en digter, som er både arrogant og narcissistisk, men samtidig bærer på en indre utilstrækkelighed med enormt selvdestruktivt potentiale.” Mathias Bruun (f. 1997) debuterede i august 2016 med novellesamlingen ”Sortsind” på samme forlag, og har bidraget med poesi til spillefilmen ”Ungt hjerte”. Ubehjælpsom er hans første samling af digte.

foto: Mads Heinesen

Feberdreng af Kasper Ralsted. 2017, forlaget Vild Maskine, 36 sider

Kasper Ralsted Jensen har tidligere haft tekster med i Floret, Tidsskriftet Addenda og Slagtryk. Forlaget skriver bl.a: ”FEBERDRENG handler om en ung mand, der passer sin mors og papfars hus på landet. Han har feber, men forsøger alligevel at fodre hestene og lufte hunden efter bedste evne, mens minderne begynder at vælde frem”

Kast Himlen i Havet af Theresa Salomonsen. 2017, Forlaget Korridor, 62 sider

Forlaget skriver bl.a: ”Digtsamlingen består af tre dele: Underkastelser er en samling klassisk modernistiske digte af varieret længde og form. Dedikationer er en undersøgelse af grænsen mellem dedikations-digt og selvbillede. Obduktioner er en suite af lyriske monologer og en afsked med et kærligheds-du.

Theresa Salomonsen er uddannet fra Forfatterskolen. Hun har haft digte med i tidskriftet Cool. Kast himlen i havet er hendes debut.”

foto: Nikolaj Lindblad

Alcatraz – digtcyklus af Luca Engberg Talamona, 2017, Gladiator, 68 sider

Forlaget skriver i pressemeddelelsen: ”Man kan ikke lade være med at tænke på den amerikanske beat-digtning, især Allen Ginsbergs dødsdigt til sin mor Kaddish til Naomi. Alt kommer med i Luca Engberg Talamonas vildtvoksende digtning, lugten af død, anekdoter, erindringer fra farens barndom og farens livslange fascination af film. Til det sidste levede drømmen om at vise film for et publikum i Alcatraz, som han havde gjort det på Det Italienske Kulturinstitut.

Alt fastholdes og styres af farens dødssyge tilstand. En kæmpedebut. Ovenpå Lea Løppenthins Nervernes adresse fra 2014 og Andreas Pedersens Fryden fra 2016. Lyrikken har det rigtig godt.”

AFTENENS PROGRAM

Lyrikergruppens debutantaften 3. februar kl. 20 – 23
DFFs lokaler i Strandgade 6, København K
(Metro til døren)