Vagn Steen: 13. Juli 1928 – 25. August 2016

Af Lyrikere - 29. august 2016

vagn-steenVagn Steen er død. Vi har mistet en forfatter og et medlem, der både har skrevet historie i Dansk Forfatterforening og i dansk litteratur.

Vagn Steen indførte med sin digtsamling ”Digte?” 1964, ”riv selv” 1965 og ”skriv selv” 1965 konkretismen i dansk lyrik. Han har skrevet både digte, prosa og børnelitteratur, en litteratur Vagn Steen talte for skulle være demokratisk, legende og ikke kun henvendt til eliten.

Det er ikke til at forstå, Vagn Steen for ca. 50 år siden fik afslag på medlemskab af foreningen. En gruppe forfattere forlod som følge i protest Dansk Forfatterforening, stiftede Forfatterforbundet og satte skub i en diskussion, som senere under Hans Jørgen Lembourn skulle omdanne Dansk Forfatterforening fra en elitær kreds til en mere demokratisk fagorganisation. Da Forfatterforbundet blev opløst i 1972 kunne dets medlemmer, som følge af Dansk Forfatterforenings vedtægtsændringer og oprettelsen af de i dag eksisterende faggrupper, igen tilslutte sig Dansk Forfatterforening. Vagn Steen blev medlem og gik aktivt ind i foreningen. Han var en agtet og længe siddende formand for lyrikergruppen i 1980erne, han tog initiativ til og var længe formand for Seniorgruppen og i 2010 fik han Dansk Forfatterforenings hæderslegat.

Mange i foreningen husker ham og vil huske ham for hans dybe og gode engagement.

hulbogenMed henvisning til Vagn Steens lille hæftede bog – ” Et godt bogøje/A Hole Book” fra 1969, med et hul igennem, skriver Bukdahl “Et godt bogøje er lukket”. Han sparker sig over benene, for ikke at have gjort nok ved Vagn Steens arkiv og hædret ham nok som det ikon han er og har været for dansk digtning. I lyrikergruppen gør vi det samme, sparker os over benene. Tre dage før Vagn Steen døde var vi samlet i styrelsen og drøftede fejringen af Vagn Steens 90 års fødselsdag i 2018. Havde vi så bare nået, at fortælle ham om vores planer. Planerne har vi stadig, for der er god grund til at glæde sig over Vagn Steens bidrag til lyrikken og Dansk forfatterforening.

Bisættelsen finder sted :

Vestre Kirkegård, store kapel, tirsdag d. 6. September klokken 15.00

Der vil være mindekomsammen bagefter på AFUK, Enghavevej 82b

Familien melder at alle er velkomne

Kirsten Marthedal

Formand for Lyrikergruppen Dansk forfatterforening

Noter og ekstern henvisning:

1) Oprettelsen af Forfatterforbundet i 1968 og den efterfølgende omdannelse af Danskforeningens vedtægter er bl.a. beskrevet i Knud Sørensens erindringer ”Et stykke af min tid og kun slutningen mangler” i samlet udgave, Gyldendal, 2010.

2) Bukdahls ” Et godt bogøje er lukket” kan findes her:

3) Vagn Steens bibliografi mm:

Jeg fandt ingen forfatterbeskrivelse af Vagn Steen på Litteratursiden.dk ( Opfordring: Nogen bør skrive ham ind der. ) I følge hans udgivelsesliste i ” Klap lige Chefen” Attika 1999, som jeg sidder med i skrivende stund, er ”Et godt bogøje/ A Hole Book” fra 1969 og ikke som anført i dette wikipedia opslag 2009.