Siddesyge?

Af kenneth krabat - 15. december 2016

En svensk læge, Bertil Marklund, har forsket i livsstilsygdomme i godt 40 år og skriver nu, at inflammation bl.a. som følge af siddesyge kan barbere 10 år af et menneskeliv.

LIVSFORLÆNGELSE

en bogomtale i dag henvises til en undersøgelse fra Nordisk Råd, som fastslår at mennesker i Norden gennemsnitligt lever 6-7 år længere end i 1960’erne. Men, som Bertil Marklund siger, hvad betyder forlænget levetid, hvis ikke man er rask, mens man lever?!

Inflammation smitter jo heldigvis ikke, men man kan godt drage parallellen, da det er en udbredt moderne dødsårsag, som stort set slår alle ihjel før eller siden, hvis man ikke gør noget for at undgå det,” siger Bertil Marklund og tilføjer, at manglende motion, siddesyge, og stress er de mest farlige dræbere, da begge forårsager inflammation, som er den mest udbredte risikofaktor for sygdom og for tidlig død.

Betændelsestilstande i kroppen erkender man i dag er fælles for rigtig mange af de sygdomme, man før i tiden så som adskilte fra hinanden: Kræft, gigt, colitis, psoriasis, acne, bronchitis, diabetes, candidiasis, urinvejsinfektioner, mavesår, ikke-lægende sår, kroniske smerter o.m.fl.

Betændelse i kroppen opstår bl.a. som følge af fødevareallergier, ubalancer i svampe og bakterier i fordøjelseskanalen, som får immunforsvaret til at overreagere, pesticider og tungmetaller i vand og kost, alkohol og røg fra tobak, bål, svejsning og udstødning, der alle fortrænger ilt fra kroppen. Dertil regnes for megen fedt og protein i kosten, for hyppig dehydrering, for megen kaffe og sukker (kroppens aktivitetniveau cykler op og ned), søvnmangel, bekymrings- og pauseløs stress, samt inaktivitet.

MOTION

Årsagen til, at motion er så altafgørende, er, at fysisk udfoldelse bl.a. reducerer stresshormoner, forbedrer søvn og fordøjelse samt påvirker sindelaget positivt,

konkluderer Bertil Marklund, der selv løber 10 km to gange om ugen for at holde sig i form. Men han understreger, at man kan nøjes med at bevæge sig 30 minutter om dagen for at modvirke siddesygen. Og at man også med fordel kan stå op og arbejde et par timer om dagen, hvis man har stillesiddende arbejde.

FORFATTERENS ØNSKELISTE
(med plads til forbedring…)

Har forfatteren svært ved at finde ønsker? Her er et par idéer til julen:

– Hæve-sænkebord (så man kan skifte arbejdsstilling)

– Sko man kan gå eller løbe i (så de ér der!)

– Deltagelse i ganggruppe (så man kommer ud blandt de andre)

– Graveredskaber til haven (så man kan få sat de løg!)

– Tredje hjul på cyklen (så man kommer ud, selvom balancen svigter)

– Sovemaske og ørepropper (så man kan sove i fred)

– Æggeur (til at huske at rejse sig fra arbejdet og gå rundt)

– En kuglepen og blok (så man kan skrive andre steder end på computeren)

– Evt. en e-cigaret (til i det mindste at øge iltoptagelsen ved nikotin-indtag)

– Alkoholfri vin og øl i huset (til at udvande forbruget af alkohol en smule af og til)

– Information om anti-inflammatorisk kost – dét er nemt. Hér et par tilfældige links:

– Positive bekræftelser, opbakning og succesoplevelser (så man bevarer livslyst og -mod)
–
Rejser, kurser og efteruddannelse (så man holder hjernen og sanserne i sving)
–
Fællesskab, familie, venner, samtalegrupper, fester og middage (så det har betydning at findes)

Fortsæt selv.

Der er ingen grund til at slå sig selv i hovedet. Det skal være vedkommende at leve, måske tillige sjovt. Men måske bare begynde med at rejse sig fra stolen en gang imellem. Og så tage verden dérfra? Fortsat kunststøtte, inspiration, gode anmeldelser, stort salg og bibliotekspenge er alligevel stort set uden for bevidst kontrol 😀

Jeg ønsker alle mine kolleger gode dage og ikke alene God Jul!
Kenneth Krabat

Lægen Bertil Marklund, udgiver i dag en bog om livskvalitet og livsforlængelse. I dagens Jyllandsposten introduceres et nyt begreb: Siddesyge.

Mange forfattere bruger givet en stor del af dagen bøjet ind over et tastatur eller en blok. Vi iler derfor med en julet blanding af opbyggelig realisme og gode råd til gavn og glæde i den kolde tid.

😀

kilder
netdoktor – inflammation
Helsenyt – ilt i kroppen
Wikipedia – iltmangel
Wikipedia – stress
Dansk Institut for Stress

Hvad stresser, hvad hjælper?

anti-inflammatorisk kost