Kenneth Krabat

Sidst opdateret: 30. december 2013
Kenneth Krabat

Fornavn: Kenneth

Efternavn: Krabat

Email: krabat@menneske.dk

Adresselinje 1: Elmegade 2

Postnr./By: 2200 København N

Land: Danmark

Fastnet tlf.: 20494468

Hjemmeside: http://krabat.menneske.dk

Flere hjemmesider:
Et Digt Om Dagen 1999-2000 http://krabat.menneske.dk/_dagensdigt
Dagens Digt 2006 http://krabat.menneske.dk/dagensdigt2006
Værkstedet Cirkel http://krabat.menneske.dk/kennethkrabat.htm
Kenneth Krabats 1000 Stemmer http://krabat.menneske.dk/kkblog
min lille eBUTIK http://bit.ly/krabats-ebutik

Forlaget Se, sne! er inde i mit hoved, skriv, ring

Antologien ORDLØST - 119 digtere i Dansk Forfatterforening http://ordloest.dk

Medlem af grupper: L-gruppen

Beskrivelse

p OG eDIGTER
Jeg har udgivet 6 fysiske digtsamlinger, men på nettet ligger 800 digte til fri læsning.

Mine læsere kan godt lide mine digte. Bogsalget tæller sjældent det store for en digter (heller ikke i kassen) - men det store antal læsere, der lægger vejen forbi "dagens digt" og 1000 stemmer, er rigelige til at fylde lommen med følelsen af at være til nytte: Da jeg satte statistikværktøj på 1000 Stemmer i midt-januar 2011, havde jeg over 16.000 sidevisninger på 14 dage. D. 3. maj 200.000 sidevisninger.

Det er ærgeligt, at det danske samfunds analoge instanser ikke regner netudgivelser for noget. Men vi når nok en dag op på samme forståelsesniveau som USA, Frankrig, England, Tyskland, Holland osv.: At indholdet tæller langt mere end beholder og indpakning.

eBØGER
Jeg interesserer mig meget for ebøger set fra digterens perspektiv. De fleste digtere har behov for at kunne regne placeringen af deres tekst på en side for absolut - "absolut positionering" - men det kan i dag (2013, oktober) endnu ikke lade sig gøre med absolut sikkerhed. eBogsformatet EPUB tillader det ikke, og med Adobes PDF-"åbner", mobile ADE, er også muligheden for at lave absolut positionering med PDF forsvundet - i hvert fald på elæsemaskiner, der bruger mobile ADE.

Man er således henvist til at lave ebøger, der tilpasser sig teknologien, og ikke omvendt; dvs. i sine digte indtænke, at man ikke kan være sikker på (over for læseren) at kunne bevare linielængden.

Det er bekymrende. Digterne, som er hårdt nok trængt i forvejen, kan ikke udgive i gængse digitale formater, og bliver derfor mast ud på et sidespor og tvunget til at udgive i billedformater, eller kun til Apples iPad som "fikseret layout".

Dét kan der til gengæld komme noget rigtig flot ud af, så vi skal nok finde ud af det - men se det som, at der er en decideret uvilje fra hele bogINDUSTRIENS side til at koncentrere sig om andet end prosatekst, der kan skovles ind i et ebogsformat og lanceres uden de store omkostninger og sælges til højest mulige pris.

Jeg udgav min første ebog i 1996 på eget forlag, forlaget Se, sne!

SCIENCE FICTION OG TEKNOLOGI
Jeg får set en masse udenlandske science fiction og goth-serier, når jeg skal koble af, og samler på tidsrejsefilm-TITLER, dvs. om plots kan siges at rumme tidsrejseaspektet i en eller anden form.
http://krabat.menneske.dk/kkblog/2010/07/30/timetravel_movies_from_1896_and_on/

Jeg læser vedvarende sindssvagt meget på nettet, tech-litteratur om erettigheder, ebøger, eplatforme, iværksætteri o.m.a., og har samtidig en masse ting, jeg skal af med i skrift, så det bliver ikke til den store læsning for tiden. Lidt science fiction, der tager måneder at læse. Ikke mange digte ud over dét, der havner foran snuden på mig. Men egentlig foretrækker jeg også digte i lyd - digterens egen stemmer, der fortæller mig om digterens liv og intentioner og krop og sindstilstand og jordforbindelse og aspirationer og ambitioner og talent og vilje og mod og så videre. Det betyder noget for mig, at der tydeligt er et menneske bag ordene.

Udgivelser

Senest udgivne titel: >< DRAMATIS PERSONAE, Universal Storyline 1

Udgivet på forlaget: Forlaget tab&nar

Udgivelsesår: 2013

Alle udgivelser:
>< DRAMATIS PERSONAE, Universal Storyline 1 (forlaget tab&nar, 2013)

TId • Tidens Kælven 1 (som papirbog) (forlaget Se, sne! 2013)

eReolen.dk: tarvelig løsning, høje omkostninger; 41 spørgsmål til eUdlånsprojektet formuleret på basis af samtaler, november-marts 2012 (marts 2012, Forlaget Se, sne!, EPUB) http://krabat.menneske.dk/kkblog/ebutik/ebutik-ereolen-dk-41-sporgsmal/

den stort set samlede Manden i den Hvide Kittel, 1987-2003 (okt 2011, Forlaget Se, sne!, EPUB) http://krabat.menneske.dk/kkblog/ebutik/ebutik-manden-i-den-hvide-kittel/

TId • Tidens Kælven, 1 (april 2011, Forlaget Se, sne!, EPUB) http://krabat.menneske.dk/kkblog/ebutik/ebutik-tid-•-tidens-kaelven/

1000 stemmer (BLOG on-line, 2010-> )


Manden i den hvide kittel - den stort set samlede “Manden i den hvide kittel” (*1985 †2054, on-line 2008)


TSUK tidløse samlinger uden kobber (2007, digterstemmerCD-01)
TSUK på last.fm

KRABAT @ MENNESKE 2006-2010 [BLOG on-line, men indkorporeret i 1000 stemmer)


dagensdigt2006 - fra fødselsdag til fødselsdag 
(340 dige, 2006-2007, on-line)

Universal Storyline [on-line] - what’s the storyline (html, grafik, 2006)


KALK-teksterne 
- Impro-samarbejde med André Lundquist (html, 1999-2001, 150 tekster, on-line 2004)

elskede elskede
 - og den sande historie om det udenfor indeholdte og termodynamikken udsat for vand (digte, kortprosa, sange, Lindhardt og Ringhof, 2003)

samudgivelse: 

SMÅTEKSTER (kortprosa, 1997-98) [on-line]

og
KYNDE – en begyndelse er ikke en slutning; 24 sange i den nordiske cirkel (digt, fra alle veje fører til magtenbølle, opsat efter runealfabetet Uthark, 1994-99) [on-line]

(forlaget se, sne, digt, samudgivet på 1 CD 2002)

Talkathon II – 12 forfattere og musikere (1 CD panoptikon#09, 2003; oplag 50 stk.)


VINTERMENNESKE det første hundrede år om
 (on-line, 2002) (CD-udgivelse 2011)
 - alarm112 og Kenneth Krabat.

Stempel
 - At skrive et skakbræt (PANOPTIKON # 01, 2002)

Digt- og prosaoplæsning, 10 forfattere i proces (2 CD, panoptikon#01, 2002)


KALK, 2 år - improvisation for begyndere (data-CD-ROM, forlaget se, sne! 2002)
 113 audio-improvisationer i lyd og transskription

KALK
- Live på Café Grif 10.6.01 (en KALKværk-LIVE01 CD, 2001)
 - Liveimpro f/ stemme og klaver i samarbejde med André Lundquist

KALK 1-10
 (En KALKværk CD 01-09, 9 CD’er, 1999-2001) - 
Impro-materiale i samarbejde med André Lundquist

KALK 
- et ganske særligt hjerte
(et Kalk-værk, CD, 1999) Opsamling af KALK 1-5. Impro for stemme og klaver i samarbejde med André Lundquist

Et Digt om Dagen [on-line] 
- (374 digte, html, 1999-2000) kontraktligt bundne abonnementsdigte,14/12 1999 – kontraktbrud 25/12 2000

VÆRKSTEDET CIRKEL 1998-2006 [on-line] Tekst-, billed- og lydgalleri

SMÅTEKSTER 1997-98 [on-line]
 - (digte, tekster, PDF, 1998)

ALBERTS TID 1996-1998 [off-line] 
- Første hjemmeside med tekstgalleri

alle veje fører til Magtenbølle 
- itinirarium interregnum (digte, kortprosa, Gyldendal, 1994)

Dragens tab af hoveder 
(digte, Borgen, 1988)

…Naiv?Sagde det nøgne barn 
- indre og ydre digte (digte, Borgen, 1987)

ANTOLOGIER 1987-nu
http://krabat.menneske.dk/kkblog/udgivelser/antologier/

LØSTRYK 1985-nu
http://krabat.menneske.dk/kkblog/udgivelser/loestryk/

OVERSÆTTELSER 1989-nu http://krabat.menneske.dk/kkblog/udgivelser/translations/

Kenneth Krabats bogforsider
  • >< DRAMATIS PERSONAE, Universal Storyline 1

    >< DRAMATIS PERSONAE, Universal Storyline 1 (2013)

    Bogforsidens illustrator:Kenneth Krabat

    Illustrationer i bogen: Kenneth Krabat

    Beskrivelse:

    55 fortællinger uden ord. Bogen benytter sig af et simpelt alfabet baseret på 1 tegn, tegnet >

    Læsningen er associativ, associationerne legio.
  • TId • Tidens Kælven 1

    TId • Tidens Kælven 1 (2013)

    Bogforsidens illustrator:Brian Dall Schyth/Kenneth Krabat

    Illustrationer i bogen: Brian Dall Schyth

    Beskrivelse:

    Se beskrivelse under eudgaven af bogen.
  • TId • Tidens Kælven 1

    TId • Tidens Kælven 1 (2011)

    Bogforsidens illustrator:Kristian Bruun

    Illustrationer i bogen: Brian Dall Schyth

    Beskrivelse:

    BLIK FOR DET MESTE

    Kenneth Krabats nye bog er som at have fået hundreder af øjne på huden, intet er for stort, intet for småt til at fanges ind, splittes i kunstnerisk perception og nedfældes som tidsdokument.

    "Tidens kælven 1" er til tider en svær bog at læse, dette skyldtes digterens store vid, hans intelektuelle hestekræfter. Men flere læsninger åbner op for en mere emotionel tilgang. Ja, lad mig sige det med det samme, jeg røres og efterlades tænksom af denne fremragende digtbog.

    I titlen ligger motivkredsen, tiden kælver med hvadsomhelst, is i fryseren, en borgmester i Vissenbjerg, lysets vej gennem rummet som både bølger og partikler. Det mindste og det største, det midt i mellem, ud til alle sider, op og ned. Kenneth Krabat kan bruge det hele, og får gang på gang sat fingeren på ambivalensen og mysteriet i tilværelsen. Man kan i denne bog egentlig ikke tale om en enkelt digterstemme, et digterjeg. For hver eneste tekst har sin egen digter bag. Eller, digteren taler i hvert fald med et utal af tunger. Krøllede tunger, poetiske tunger, kloge tunger, glade tunger, bedrøvede tunger, alle har de deres bud på, hvad tiden måtte føde. Bogen falder i ti dele alle med selvstændig overskrift, der dog ikke skal tages helt for pålydende. Sådan emnemæssigt. Det er tilladt at smide ind og udfald om hvadsomhelst ind hvorsomhelst. Hvor det dog ærger mig, at denne samling endnu ikke er udkommet på papir, den hører afgjort til i reolen blandt de mest sublime. Som en god flaske vin skal den trækkes frem ved særlige lejligheder og nydes uden måde.

    Dette skrift er et eksistentielt syn, en bølge af tekster, der presser sig på, en nedslående og opløftende tekst om mening og meningsløshed. Et barns sorg, en voksens kynisme. Men mest af alt er det en leden efter ordene, de rigtige ord, dem der kan gøre det ud for den verden, digteren tydeligvis ikke er bonkammerat med. Det lykkes i den grad at påpege absurditeten i tilværelsen:

    Svaneparret er at finde det samme sted, år efter år. Hér får

    de deres unger, hér forsvarer de deres unger, hér forlader

    hannen reden og efterlader hunnen med ungerne, hér

    forlader ungerne reden. Hér forlader hunnen reden. Hertil

    vender parret tilbage, år efter år.
    Ligner det ikke noget vi kender? Ja, sådan jonglerer digteren med billederne, eksistensen, med betingelserne. Der er ingen tvivl om, at Kenneth Krabat har svært ved at finde mening i tilværelsen. Men da dette skrift kun er det første ud af tre, har vi måske tilgode, at han finder den. Indtil da, kan vi andre finde mening i bogens tekster. For det giver altid mening at læse god litteratur - og dette er god litteratur, det garanterer jeg.

    "Tidens kælven" ligner faktisk ikke noget andet jeg har læst, jeg kan ikke på smarteste vis ikke krydse ham med den og den digter, jeg kan ikke engang vende tilbage til hans tidligere værker. Her er noget helt nyt. En blanding af poesi og filosofi, der får en til at tænke på... Nej, det er bare Kenneth Krabat der er på spil. Følsom og fanden i voldsk.
    Som sagt, motivkredsen ligger i titlen og tiden er konstant en faktor som der forholdes sig til, både som begreb men også helt konkret, hvor den går og ruster det hele op:

    Kalder nogen alt det her en verden? For pokker...

    Minutternes tikken... vi dør sgu da héroppe! Har De aldrig

    følelsen af ikke at have forstået en disse? Menneske, se Dem dog omkring - alle disse destinationer... findes de i nogen virkelighed? Jeg får lyst til at brøle: ”FISSE!”... Er De med!?

    Tiden og drømmen og virkeligheden, alt vendes "hèroppe" mens det måske er i det nederste det foregår. I kroppen, der bare vil det primitive, der bare vil FISSE. Åh, vi er så kloge og tror måske ikke vi er underlagt naturen, men igen og igen påpeger Krabat kroppen. Dens behov, sommetider forstyrrende og foruroligende. Som teksten selv. For dette er en krop af tekst, den vil forstyrre dig, forurolige dig, berolige dig. Du vil pludselig finde ro i enkelte afsnit, du vil tænke, aha, nu er jeg med, for kun at blive kastet af i næste linie. Teksten er en kæreste, der siger kom, gå væk. Teksten er et bud på det moderne menneskes fremmedgjorthed, dets manglende tillidsforhold til sig selv og verden og de andre. Teksten er en ukirke med mange lemmer, et fortvivlet syn ud i en verden, der er så svær at forstå. Så virkelig og samtidig så uvirkelig.
    Det er mig fuldstændig uforståeligt, at denne digtbog ikke har fundet hjem til et forlag. Men branchen er som bekendt i krise - og en masse digtere er blevet hjemløse, især efter Borgen drejede nøglen. Her er dog en bog og en digter, der burde tages imod med kyshånd, men lad os nu se. Den sidste ting behøver ikke være sagt i den sag. Indtil da, kan jeg kun anbefale at downloade den (læs den ikke kun på skærmen, sid med papirerne i hænderne ). Bemærk de flotte illustrationer. Ja, "Tidens kælven 1" er absolut en læsværdig bog, et blik lige ind i vores splittede sind og tid. Et billedur, hvis visere rager i alle retninger, trækker dig med ind i poesien og eftertænksomheden.

    Mikael Josephsen
  • den stort set samlede Manden i den Hvide Kittel 1987-2004

    den stort set samlede Manden i den Hvide Kittel 1987-2004 (2011)

    Bogforsidens illustrator:kenneth krabat

    Beskrivelse:

    Den amorft fremtrædende og samtidig stringent skildrede hvidkitlede mand minder om Alfred Döblins fortælling 'Die Segelfahrt' i hans fortræffelige samling "Die Ermordung einer Butterblume”… En særegen tone og et på en gang klart skildret og hele tiden skridende univers i de to tekster får dem til at virke åndsbeslægtede. Fremragende tekster begge to. -- Forfatter og forlægger Hugo Hørlych Karlsen

    ”Manden i den hvide kittel som figur set i sammenhæng med dens forgængere tæller både den sygeliggjorde/tabte/disillusionerede digtersjæl og et slags antisocialt, dubiøst væsen - dog med det forbehold, at naiviteten spiller en større rolle hos MidHK. De absurde novellelle/anekdotelignende passager er ret interessante og sproget rammer til tider på uventede punkter - bl.a. afsnittet i "Gamle Sara", hvor den hvidkitlede lægger sig op ad noget, der minder om "fugtigt, svensk knækbrød”, sætter associationer i gang, som er ret humoristiske.” -- Jenny www.penciltwister.com
  • TSUK (tidløse samlinger uden kobber)

    TSUK (tidløse samlinger uden kobber) (2007)

    Bogforsidens illustrator:Ada Corsi

    Beskrivelse:

    CD med 23 indtalinger af tekster fra "Et digt om dagen 1999-2000" af shamanistisk karakter.
  • elskede elskede (og den sande historie om det udenfor indeholdte og termodynamikken udsat for vand)

    elskede elskede (og den sande historie om det udenfor indeholdte og termodynamikken udsat for vand) (2003)

    Bogforsidens illustrator:Ole Comoll

    Illustrationer i bogen: Ole Comoll

    Beskrivelse:

    Digtsamling

    Christine Fur Poulsen
    BLÆST 29, 2003, s.17 og 18
    /Syddansk Universitets Litterære Fakultets Magasin

    uddrag af kritik:
    "Budskabet eller udsigelsen i elskede elskede synes at være, at måske gør kærligheden utilgiveligt ondt, måske mister vi hver gang, vi elsker lidt af os selv, men til gengæld bliver vi rigere på små bidder af andre mennesker og deres tid. Og uden kærligheden, at tro på, leve for, leve i, håbe på: Hvad er vi i virkeligheden så?

    Ud fra min beskrivelse kommer krabats digtsamlig til at fremstå som meget afpudset, meget formfuldendt og måske lidt for glat og gennemtænkt. Det er den dog langt fra; den er fuld af finesser, sjove rammer, gentagelser, udråb, talesprog, leg, rå kanter og uskønne, vulgære formuleringer. Den er alt det, kærligheden, et menneske og et parforhold også er. Krydret med en masse tør humor! "
  • Et digt om dagen, 1999-2000

    Et digt om dagen, 1999-2000 (1999)

    Beskrivelse:

    on-line digtsamling bestående af 374 digte. Abonnenter fik hver morgen tilsendt et frisk digt med email.
  • alle veje fører til Magtenbølle

    alle veje fører til Magtenbølle (1994)

    Beskrivelse:

    Digt/kortprosasamling

    Fandenivoldske og uegale Krabat
    Politiken 30 oktober 1994, InterPol side 14
    af Connie Bork

    Kenneth Krabats nye bog har potentiale i sig til at blive kult, selv om den også løber over med sort snak. På bogens omslag sidder ikke en kone, men en kælling fra Magtenbølle, med tørklæde om håret, og en afpillet høne som hun trykker ømt ind til kjolebrystet.

    Samlingen har en tvetydig tone, på en gang højstemt og underlødig, som om livet består af lige dele plat og lige dele filosofi. Den højstemte tone er omstændelig, ordrig, fuld af indfølelse og indimellem overraskende. Nogen steder virker det fjollet – andre steder er det meget, meget smukt! Den underlødige tone opstår i håndteringen af et utroligt inventar, her er både køer, Noahs ark og et flyttefirma ‘vi flytter alt, selv i morgen’. I det første digt er vi ude at flyve, her dukker stewardessen også op. Hun smiler, det folder sig ud. Silikonemelonerne med de rustrøde konklusioner løfter sig over dagligt vande. Her lå de vel, står der.

    Der er masser af sans for pointering, Kenneth Krabat kryber godt ind i sine sansninger og reflektioner, der kommer som blide chokbølger. I et af de mest løsslupne digte er digteren en ko! Der er også et langt ophold på Noahs ark, som forfatteren slipper utroligt godt fra. Men det ændrer ikke ved at samlingen ligner badutspring, med nul underlag. Hvor springes der fra og hvor vil Kenneth Krabat hen? Hvad er Magtenbølle egentlig for et sted, skal vi elske byen eller lade være? Her ligner stedet mest en kuriositet.Den skarphed og meningsfuldhed som ligger og lurer i den tvetydige tone bliver ikke forløst. Jeg har svært ved at se Magtenbølle som et overordnet begreb, der virkelig samler disse fandenivoldske, til tider utroligt smukke, men også meget uegale digte.
  • Dragens tab af hoveder

    Dragens tab af hoveder (1988)

    Beskrivelse:

    Digtsamling

    Hovedløst?
    Litteraturmagasinet Standart nr. 4, 1988
    af Per Stounbjerg

    Uddag af anmeldelse:
    "Her er den klassiske ekspressionismes grænse. Hos Krabat bliver hengivelsen til intensiteten ikke uspaltet nærvær, for tiden og døden står i vejen. Lige fra det første digt, hvor barndommens sikre forvisning om ren væren “for jeg var jo” straks følges af det retoriske spørgsmål “Var jeg ikke?” – et spørgsmål, der hurtigt får så faretruende konsekvenser at en “pedalsk” hjulren af sted snarere bliver spedalsk, dødsmærket. Afstanden er der hele tiden. Uanset hvor tæt de elskende sætter sig, kan døden kile sig ind. Krabat fører et gran af ironi ind i snakkesaligheden. En slags postmoderne gestik gør nærvær til simulation. Vi er i en verden af fiktioner. “Drama i urskoven” lægger afstand til det fortalte med slutsætningen “Vi fik glimrende anmeldelser”.

    Et af bogens sidste digte lyder: “JEG ELSKER/ (skriger) tilbage står kun førstnævnte statement” Regibemærkningen viser fint og selvbevidst en naiv ekspressionismes kvaler. Skriget kan ikke stå alene. Der må råbes højere, det skal tydeliggøres, og så dementerer den sig selv. Sproget, afstanden og døden er med. For det er jo netop ikke kun den første ytring, der bliver stående."
  • ...Naiv?Sagde det nøgne barn (indre og ydre digte)

    ...Naiv?Sagde det nøgne barn (indre og ydre digte) (1987)

    Bogforsidens illustrator:Chris Ständer

    Beskrivelse:

    Digtsamling

    B Zatte digte.
    Ekstra Bladet 9. januar 1987, 1. sektion side 18
    af Poul Borum

    Uddrag af anmeldelse:
    "Halvdelen af den store bog består af ti meget lange foretællende digte, så originale og så medrivende, at man nok kan regne med, han har en romanfremtid. Mens hans digtnutid er bestemt meget inciterende og meget nutidig. Hans digtvideoer, som man godt kunne kalde dem, er både destruktive og ømskindet følsomme på en måde, som man mere kender fra 80′ernes rockmusik end fra den unge digtning.

    Blandt alle de talentfulde unge digtere vi har, er Kenneth krabat en ny og anderledes stemme, grovere og mindre forsigtig, men også med en ikke mindst i dag befriet mangel på selvoptagethed. Det er verden, han opdager i digt efter digt, ikke sit eget onanerende spejlbillede. Og han oplever den på en ny måde og med et nyt sprog. Bravo!"
 
PlusordForfatterbogladenNFORLitteraturtilskud.dk