Max Ulrich Klinker

SMAK Novellesamling, EC Edition, Aarhus, 2011

Max Ulrich Klinkers bogforsider
  • Flyver i natten - Roman

Flyver i natten - Roman (2015)

Bogforsidens illustrator:Svetlana Makarenko

Flyver i natten foregår blandt pæne bohemer i København i 1980´erne. Det er før regnearkenes tid - livsnydere dominerer gadebilledet de aftener og nætter, hvor den 24 årige Gustav Nerben lader sig transportere fra diskoteker på jagt efter beruselser og kvinder.

Handlingen i romanen foregår over 24 timer med blik tilbage på den opvækst, der har formet Gustav Nerbens liv. Romanen er inspireret af en rapport fra havarikommissionen.

Flyver i natten er en historie fra 1980´erne om mod og loyalitet, nihilisme og kærlighed.

POLITIKEN: "Lidt ungdom à la Rifbjerg, lidt barndom à la Branner... Men med egen stemme og nøgterne prosa om livet mellem flyvere og deres blandingsgods af engelsk fagsprog og maskuline facade."

BOGSYN.DK: "Vi sidder så her med en udgivelse, hvor dialogerne er ualmindeligt lækre, skarpe, formfuldendte, veldrejede og vedkommende. Sprogets skarpe tænder er hvæsset, ligesom research og datoangivelse er helt på plads."

BIBLIOTEKERNE: "Konceptuel roman hvor tilbageblikkene bruges til at beskrive Gustav som person, mens flyvningen i romanens nutid er den spændingsmættede rammefortælling, hvor is og kulde spiller en central rolle."

• SMAK - Novellesamling

SMAK - Novellesamling (2011)

Bogforsidens illustrator:Anne-Lone Krog Møller

SMAK er en samling noveller, der fortæller om længslen og en søgen efter mening, der for den enkelte ender med et aktivt valg. Det kan være et positivt vendepunkt, men som også får konsekvenser for de nærmeste. Det er eksistentialistiske skæbnefortællinger, hvor hybris og nemesis spiller en stor rolle.

SMAK rummer spændende tænksomme og eftertænksomme moraler og problemstillinger, der kan filosoferes over. Der er stemning, atmosfære og stil. Novellerne er et åndehul og en oase i nutidens hastige billedstrøm. SMAK henviser til det franske ord for et pludseligt kys (fr. smack), man ikke vil slippe.

NORDJYSKE: “SMAK er en debutsamling med klassisk format. Den ligger for nogles vedkommende i forlængelse af Thomas Manns novellekunst, bag andre rumsterer Somerset Maughams fashionable miljø. Under alle omstændigheder er Max Ulrich Klinker en fremragende stilist.”

KRISTLIGT DAGBLAD: "Vi er langt fra litterær ”small-talk”. Det er dybt eksistentielle anliggender, Klinker er ude i. Undertiden destruktive, i hvert fald formende. Med en afslappet selvfølgelighed foregår historierne i såkaldte bedre kredse og ofte med et vist internationalt udsyn."

BIBLIOTEKERNE: "Vi forstår personerne under huden, og vi ser tydeligt gennem fortællerens øjne. Temaet er det eksistentialistiske, undersøgelsen af menneskesindet det centrale."

Plusorddanskforfatterforening.dkNFORdanskforfatterforening.dk