Nordisk samarbejde

Nordisk forfatter- og oversætterråd-

Fælles og nordiske160512: NFOR Logo

Det nordiske samarbejde har siden begyndelsen af 1900-tallet været formaliseret i NFOR, Nordisk Forfatter- og Oversætterråd. Her mødes hvert andet år repræsentanter for de nordiske organisationer til seminar eller konference. Det sker på skift i de nordiske lande.
Vedtægterne for NFOR finder du her.

Et vigtigt grundlag for kontinuiteten i samarbejdet er en samlet oversigt over forholdene og vilkårene for litteratur i de forskellige nordiske lande, de såkaldte tilstandsrapporter. Disse ajourføres løbende.

Du kan se den seneste tilstandsrapport her.

NFOR-årsmødet 2015 fandt sted 12.-13. maj i Harpa, Reykjavik.
Du kan læse referatet fra mødet her

Medlemsorganisationer kan benytte logoet på brevpapir, i e-mails og andre officielle steder.

Fysisk og virtuelt

Der foregår også et vigtigt samarbejde i de enkelte primærgrupper. Her arrangeres på skift i landene årlige sektionsmøder med deltagelse af repræsentanter for skønlitteratur og lyrik, børne- og ungdomslitteratur, faglitteratur og oversættere. I disse år er et af de væsentlige områder for alle faggrupper håndtering af de digitale rettigheder.

NFOR-repræsentanterne fra de nordiske lande mødes virtuelt via Dansk Forfatterforenings forum. For at komme ind i NFOR’s forum skal du vælge menupunktet Forum og derefter NFOR.

2004 - 2017 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte