Find oversætter

Opstillede kandidater til bestyrelsen

Bestyrelsen består af 11 medlemmer: 1 valgt formand, 1 repræsentant valgt fra hver af de 5 faglige grupper samt 5 valgte repræsentanter fra hele foreningen.

I ulige år er repræsentanterne fra hele foreningen på valg. Kandidaterne konkurrerer om 5 pladser i bestyrelsen og 2 suppleantposter.  Følgende 7 kandidater til bestyrelsen er i år opstillet:
Sally Altschuler, Stephanie Caruana, Lotte Petri,
Lotte Rienecker, Lotte Thrane, Sanne Udsen,
Kaare Øster.

Læs mere om kandidaterne nedenfor.

Sally Altschuler

Sally Altschuler

I de mange år jeg har været aktiv i DFF, som bestyrelsesmedlem, i BU-styrelsen, i Dansk Kunstnerråd m.m. har jeg opbygget et stort netværk både i og udenfor DFF. Det er afgørende i forhold til indflydelse. Det vil jeg gerne bruge til at styrke os i DFF.

Som forfattere, illustratorer og oversættere bliver vi stadig mere udfordrede på helt centrale områder. Ophavsretten og kontraktforhold er konstant under pres, og selve ytringsfriheden sættes der ofte spørgsmålstegn ved. Derfor er der i den grad brug for DFF som det forum hvor vore stemmer formuleres og bliver hørt.

Efter min mening har DFF har to ben at gå på. Det sjove og det tunge. Det sjove er arrangementerne, kursusvirksomheden, festerne. Det tunge er den stadige kamp for ordentlige forhold for vore medlemmer.

Nogle gange tvivler jeg på at vi tør tro på vores egen betydning. Det er imidlertid indlysende at resten af samfundet ville være ilde stedt, hvis vi ikke var her. Det burde stille os i en gunstig situation i forhold til vore modparter, men sådan er det bare ikke. Det er der mange grunde til, som dette format ikke tillader en analyse af, men jeg mener at DFF bør undersøge mulighederne for at føre en mere markant politik på vitale områder som aftaler, honorarer og rettigheder. Vi har ikke forhandlingsret i alt, men høringsret i meget. DFF gør allerede nu et stort og helt uundværligt arbejde. At tale med vægt kræver en bestyrelse som har indsigt i de komplicerede forhold omkring biblioteksafgift, copydan, forskellige former for rettigheder o.s.v.

Mediemarkedet er under hastig og voldsom forandring, og det er nødvendigt at vi er helt bevidste om hvad vi kan og hvordan vi skal agere. Vi er de kreative primærkilder. I denne kontekst gælder det også oversættere. Jeg tror at vi kan blive bedre til at synliggøre netop det. I den forbindelse mener jeg at DFF skal genoverveje vores udmeldelse af Dansk Kunstnerråd.

Jeg mener at det er en svaghed at der er to forfatterforeninger i dette lillebitte sprogområde. På mange områder samarbejder vi, men måske er det et samarbejde med omkostninger. Jeg synes at vi skal undersøge konsekvenser og muligheder for forandringer.

Jeg har været med i mange år, og mener selv at min erfaring og mit netværk er mine vigtigste kompetencer.
Se også Sally Altschuler medlemsprofil her.

 

Stephanie Caruana

Stephanie Caruana

Jeg stiller op til bestyrelsen, fordi jeg gerne vil være med til at gøre en forskel politisk og på det medmenneskelige og kunstneriske plan. Bedre rammer for forfattere og andre kunstnere, bredere samtaler på tværs af grupper inden- og udenfor foreningen — og en lille smule mere ramasjang.

Hvad jeg taler om, når jeg taler om Dansk Forfatterforening
Jeg har arbejdet i fagforeninger (DJ, DLF og BUPL) ,og vores forening er en særlig én af slagsen. Nok er vi sammen på barrikaderne, men vi er også individualister i færd med realisere egne projekter. Som forening må vi se ud over os selv, pege på sammenhænge og ændre kulturens rammer og arbejde for, at det enkelte medlem så vidt muligt kan få et rum at udtrykke sig i. Kæmpe for kunstnerisk frihed og ordentlige levevilkår.
Det synes jeg, at foreningen gør glimrende, men der er altid plads til mere. Jeg tror, vi kan skele en smule til fagbevægelsen, der f.eks. uddanner meningsdannere, der kan kvalificere debatten udover hver enkelts egen røst. Vi kan som medlemmer være mere tilstede til paneldebatter og i det hele taget.

Nogle gange er vi måske så medlemsorienterede, at nye og vordende medlemmer ikke føler sig velkomne? Jeg vil opfordre alle, der læser disse ord til at engagere sig og tale med de nye ansigter, der dukker op til arrangementer overalt. Engang var det jo dig, der var ny.

Hvem er jeg?
Som debattør og skribent søger jeg dialogen og peger på den retorik, der fører til fejlslutninger, uanset om jeg skriver om feminisme, Kunstfonden, klummer eller andet. Jeg søger løsninger og hører dem, jeg er uenig med, men udfordrer gerne præmissen. Det gør jeg også som medlem og menneske.

Længe før min debut som skønlitterær forfatter i 2013 har jeg været engageret bredt i det litterære miljø, hvis det altså findes, både her og udenfor foreningen. Både hvad angår kulturpolitik, kreative processer, bogbranchens vilkår, smal litteratur, BogForum eller Krimimessen i Horsens. I Dansk Forfatterforening er jeg bl.a. medlem af den skønlitterære styrelse, Kommunikationsudvalget samt Kvindelige Forfattere, og jeg har været med til at arrangere en hel del, bl.a. Kulturnatten 2015. Og jeg er initiativtager og arrangør af BLIXEN BOOTLEG, Blixenprisens let uvorne og festlige ‘efternølerfest’.

Jeg var med til de to workshops, som DR afholdt i 2016, og det var vildt at opleve sammenstødet mellem vores litteraturforståelse og mediernes fokus på bogen som produkt – og livgivende. Vi kan præge andre mennesker med vores bøger og vi kan øge kulturforståelsen, hvis vi vil.
Afgrunden mellem kunst og klik, kunstnere og kulturpolitik kræver en bro, og den vil jeg gerne være med til at bygge. Den kræver flere tegn end der gives her.
Se også Stephanie Caruanas medlemsprofil her.

Lotte Petri

Lotte Petri

Lotte Petri vil arbejde for, at der kommer flere medlemmer til foreningen for at sikre indflydelse og mangfoldighed. Og så skal dansk litteratur til udlandet!

Lotte Petri (f.1968) debuterede i 2009 og har siden da skrevet fem romaner. Hun kom ind i S-Styrelsen i 2011 og har i 2014-2015 været næstformand. I 2015 blev hun valgt ind i Dansk Forfatterforenings Hovedbestyrelse.

Hun har været med til at afvikle mange spændende arrangementer i DFF, som f.eks. krimiarrangementer, Kulturnatten i Dansk Forfatterforening, den nyligt afholdte konference om litteraturens rolle i samfundet (på Christiansborg) og mange medlemsfester. Hun er pt. engageret i repræsentantskabet i Foreningen Blixenprisen og er suppleant i Kursusudvalget og Legatudvalget. Desuden er hun medlem af TV2 Lorrys og Foreningen Nordens repræsentantskaber. Endelig er hun med i en projektgruppe, som skal fremme litteratur som handelsvare i Norden. Hun er stifter af netværket Hillerøds Forfattere (26 fag- og skønlitterære forfattere) og bestyrelsesmedlem i Det Danske Kriminalakademi. Hun har en baggrund som cand.mag. og HD i afsætningsøkonomi og er tidligere marketingchef i Dansk Erhverv.

Hvervning på dagsordenen
Lotte Petri vil gerne arbejde for, at der kommer flere medlemmer til Dansk Forfatterforening, da det er en afgørende faktor for, at foreningen kan bevare sin indflydelse og mangfoldighed som det ses i dag. Det sker ved at gøre opmærksom på alle de spændende tilbud, man får som medlem, lige fra gratis skrivekurser til internatophold på Hald Hovedgaard, for slet ikke at tale om de mange fyraftenarrangementer og hyggelige fester, foreningen byder på. Det er også vigtigt at gøre opmærksom på DFF’s eksistens i form af en mere målrettet opsøgende indsats i hele landet. Foreningen spiller en vigtig rolle i dag – dels som samlende, kollegial ramme for medlemmerne, men også udadtil som politisk talerør for forfatterens interesser – og det er vigtigt at bevare denne status.

Udvikling af alsidige medlemstilbud
Det er afgørende at bevare og videreudvikle de mange alsidige medlemstilbud, der retter sig mod de forskellige grupper og tilbyde efteruddannelse af ultra høj kvalitet, så DFF fortsat er et interessant, givende og inspirerende sted at være.

Bogbranchen er under hastig forandring, og det er vigtigt, at forfatteren er på forkant med denne udvikling, så ingen muligheder forpasses, og alle står så stærkt som muligt. Her er Dansk Forfatterforening, via grupperne, en vigtig aktør, som kan tiltrække de rette kompetente og dygtige foredragsholdere, og sammensætte netop de kurser, der opkvalificerer og udvikler forfatteren til at blive den bedste udgave af sig selv, så der bliver optimale rammer for at skrive.

Litteratur ud i verden
Lotte Petri brænder for, at dansk litteratur kommer til udlandet og vil gerne gøre sit til, at flere forfattere bliver oversat. Der er stor interesse for dansk kultur og litteratur i udlandet, og det er vigtigt at udnytte det momentum.
Se også Lotte Petris medlemsprofil her.

Lotte Rienecker

Foto: Peter Stray Jørgensen

Foto: Peter Stray Jørgensen

“Gode danske lærebøger – hvad er kvalitet og hvordan udvikler forfattere og udgivere sammen kvalitet? Lad os opdyrke lærebøger-/midler til et større område for Forfatterforeningen, og skabe kontakt til de mange læremiddelforfattere som endnu ikke er medlemmer af DFF.”

Jeg er læremiddelforfatter og arbejder med pædagogik på de videregående uddannelser. I DFF er jeg p.t. formand for Læremiddelgruppen og suppleant i Tekst og Node. Jeg vil gerne støtte arbejdet med at samle og organisere en stor og aktiv Læremiddelgruppe i DFF – det er vi i gang med. Emner der fylder, er

  • Hvad er kvaliteter i læremidler og hvordan udvikler vi dem?
  • Danske lærebogs- og fagbogsforfatteres ejerskab til deres tekster, i en tid hvor digitalisering, portaler, ulovlig fildeling og også større producenter og produktionsgrupper fylder mere
  • Rettigheder i forhold til bl.a. udgivere og brugere

Min kongstanke er at DFF fremover kan samle 1) forfattere, oversættere og illustratorer, 2) forlag og andre producenter, og 3) læremiddelforskere, og tage hul på udvekslinger som er nødvendige – hvis danske lærebøger/fagbøger skal overleve, især på videregående uddannelser og voksenuddannelsesområdet hvor danske lærebøger er trængte.

Der sælges stadigt færre lærebøger i Danmark – og der kopieres og fildeles mere. Både producenter og bogkøbere kan glemme at uden danske forfattere og oversættere vil der ikke være bøger på dansk! Og uden illustratorer vil der kun være ord eller computergrafik. Det er en udfordring at producenter, købere, forfattere og andre aktører som fx bibliotekerne, uddannelsesinstitutionerne, bog-indkøberne ofte er eller fremstår som havende modstridende interesser. På længere sigt er interessen for alle at vi skal have danske bøger, også fagbøger og lærebøger.

DFF
bør være det naturlige sted at melde sig ind i forbindelse med første bogudgivelse. Internt er DFF forum for udveksling af alt der vedrører vores udgivelser og processerne omkring at være forfatter. Eksternt er DFF den naturlige dialogpartner for forfatternes interesser i dialoger med Danske Forlag, Kulturstyrelsen, Copydan, bibliotekerne. Det er i DFF at forfatternes rettighedsarbejde foregår. DFF har en vigtig rolle i at være med i at diskutere modeller for fremtidens bogmarked med de relevante interessenter.

Forfattere til læremidler (både på papir og digitale) er der mange af, men vi møder dem sjældent i DFF. Og det vil vi faktisk meget gerne. Derfor bør DFF i sine aktiviteter og medlemstilbud afspejle de genrer og de forfattere som er i Danmark, og som skriver til det samlede danske bogmarked.

Foreningen bør bredt arbejde for at alle grupper af medlemmer oplever at få godt udbytte af medlemskabet – også de der skriver i provinsen, og også de der ikke har ”forfatter” som primær erhvervsidentitet.
Se også Lotte Rieneckers medlemsprofil her.

Lotte Thrane 

Lotte Thrane
“Mine kodeord for fremtiden: kvalitet, vitalitet, inspiration, samfundsengagement – både i arbejdet indadtil med og i grupperne, med forfatterne og deres bøger – og i kommunikationen udadtil. Fokus på forfatteres levevilkår og målrettet arbejde på at forbedre disse.”

Mine visioner for DFF
Mine kodeord er: kvalitet, vitalitet, samfundsengagement. Og så arbejder jeg gerne og fortsat med kommunikation; indadtil ved at pirke lidt til grupperne og deres fagligheder, så vi lærer hinanden bedre at kende, så vi kan inspirere hinanden, udvikle hinanden, blive bedre til at skrive, tegne og oversætte – og måske finde nye måder at lave bøger og publicere på. Udadtil vil jeg arbejde for at DFF kan stå endnu stærkere, endnu mere vitalt og kvalificeret i den offentlige debat. I disse tider hvor genrerne er i opbrud, skal tværfaglige kurser og arrangementer fortsat prioriteres. Og udadvendte initiativer som romankonkurrencen, iværksat sammen med Dansk Flygtningehjælp sidste år, skal opmuntres. Endnu et overordnet mål: arbejdet med forbedring af forfatteres vilkår generelt.

Mere og bedre kommunikation
DFF står stærkt i offentligheden, men kommunikationen om os og vore gøremål kan blive endnu bedre, mere vitaliseret. I kommunikationsudvalget arbejder vi målrettet med dette, både med informationsfester for DFFs mange gratisarbejdende udvalgsmedlemmer, og med rådgivning. Hvervning af nye medlemmer – og gerne nye måder at gøre det på – skal prioriteres højt. Og medlemmerne skal løbende opdateres om legater, stipendier og andre arbejdsforbedrende tiltag.

Hvem er jeg?
Jeg har været medlem af DFF i siden 1980 og har især skrevet om kunst og litteratur. Mit forfatterskab forbindes ofte med essayistik eller kulturhistorie, og det er jeg godt tilfreds med, da jeg gerne vil udvide den faglitterære ‘kasse’. De seneste år har jeg desuden skrevet på et skønlitterært projekt, der nok udkommer i 2017. Jeg er mangeårig universitetslærer, dvs jeg har også arbejdet med forskning og forskningsformidling. Mit faglige netværk omfatter alle former for forfattere, da jeg har tilbragt sammenlagt seks år som llitteraturlærer og -forsker i USA, Tyskland, England og Italien. Og for at runde det med baggrunden af, så begyndte jeg faktisk mit arbejdsliv som billedkunstner og illustrator. Forholdet mellem ord og billede optager mig stadig meget, både fagligt og i min egen praksis som forfatter og formidler.
Se også Lotte Thranes medlemsprofil her.

Sanne Udsen

Sanne Udsen

Jeg er både fagbogs- og romanforfatter og har siddet i S-styrelsen. Jeg er optaget af forfatteres levevilkår og rettigheder i forhold til forlag og de nye udgivelsesmuligheder. Jeg er uddannet cand.polit og PhD og har været formand for DJØF-privat.

Jeg mener, det er af afgørende betydning at fastholde, at alle forfatteres interesser skal varetages af foreningen. Selv om vi skriver i meget forskellige litteraturformer og i meget forskellige genrer, så er vi netop fælles om det at være forfatter – uanset hvad og for hvem vi skriver. Jeg er selv både faglitterær og skønlitterær forfatter og kender derfor til områdernes forskellige udfordringer og finder det vigtigt, at der skal være dansksproget litteratur inden for alle genrer. Uanset type og genre er det at være forfatter et ensomt foretagende og at være sammen med andre i samme situation er ofte meget inspirerende.

Mit overordnede mål med at engagere mig i bestyrelsesarbejdet:
Jeg ønsker fortsat at kunne bidrage til foreningens gode arbejde i forhold til medlemmerne og omverdenen gennem bestyrelsesarbejdet. Beskyttelse af medlemmernes rettigheder og varetagelse af deres interesser er for mig yderst væsentligt.

Rollen, som foreningen efter min mening spiller i dag:
Foreningen har en vigtig rolle i forhold til medlemsrådgivning og i forhold til arrangementer og initiativer, der tjener til faglig og social inspiration for medlemmerne, og som varetager af forfatteres interesserer over for Kulturministeriet, kunststøtteordninger, og udefrakommende tiltag.

Hvad foreningen efter min mening kunne gøre bedre:
At foreningen rummer alle former for forfattere er en stor styrke. Et endnu tættere samarbejde med henblik på en sammenslutning med den anden forfatterforening vil være ønskeligt. Endnu mere fokus på aktiviteten på sociale medier og sikring af rettigheder ved udgivelse på nye platforme.

De største udfordringer for bogbranchen pt.:
Af udfordringer ser jeg bl.a. sikring af forfatteres rettigheder (og honorering) ved implementering og overholdelse af direktiver og traktater, som ikke altid tager højde for at beskytte forfatternes og forlagenes intellektuelle rettigheder.

Se også Sanne Udsens medlemsprofil her.

 

 

 

 

Kaare Øster

Kaare Øster

– Vi skal have styrket faglitteraturens rolle og anseelse især i foreningen, men også i hele samfundet. Jeg vil sætte fokus på koblingen mellem analog og digital produktion og arbejde for mere synergi i de faglige grupper samt aktiviteter på landsplan.

Det er afgørende at styrke samarbejdet mellem foreningens faggrupper. Som medlem af den faglitterære styrelse gennem en årrække kan jeg anvende min erfaring til at styrke det samarbejde.

Foreningen skal være opdateret på den digitale udvikling og indgå i dialog med både producenter og organisationer om at opnå de bedste forhold for forfatterne under de nye vilkår.

Vi skal drage nytte af hinandens kvalifikationer og sætte initiativer i gang, der kan engagere medlemmerne over hele landet. Flere vil derved blive direkte involverede og kan fortælle den gode historie om foreningens initiativer. Et konkret eksempel er Fagbogens Dag, der gennem et par år har samlet og engageret lokalt baserede fagforfattere. Dagen er arrangeret i tæt samarbejde mellem udvalgte biblioteker og den faglitterære gruppe og skaber opmærksomhed og øget interesse for faglitteraturens forskellige genrer og muligheder.

Et sådant konkret initiativ er netop med til potentielt at anspore til at øge antallet af medlemmer.

Mine mål med at indgå i bestyrelsen
Alle former for litteratur skal have en plads – internt i foreningen, og i det vi kommunikerer om litteratur.

Vi være proaktive ifht. udviklingen på det digitale område, og vi skal arbejde strategisk for initiativer, der skaber interesse for at engagere sig i foreningen.

Foreningens rolle i dag
Med blot 1300-1400 medlemmer spiller foreningen naturligvis en stor rolle for medlemmer og arbejdet med aftaler om fx støtteordninger. I offentligheden har den næppe stor bevågenhed – og kun et øget medlemstal kan være med til at give foreningen mere styrke og dermed vægt i debatten.

Forbedringer
Meget er i gang for at gøre foreningens medlemsaktiviteter endnu bedre. Flere hænder bør arbejde med den digitale udfordring, og der skal være flere resurser rundt i landet til at sætte attraktive initiativer i gang.

Bogbranchens udfordringer
Bibliotekernes budgetter formindskes, og de lægger stor vægt på bestsellers. Dette til fare for alsidighed og faglighed. Der indkøbes ensidigt digitale læremidler til undervisning på trods af, at forskning peger på, at en kobling mellem analoge og digitale læremidler er det ideelle.

Se også Kaare Østers medlemsprofil her.

2004 - 2024 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte