Opstillede kandidater til formandsposten

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Om Janne Hejgaard til formandsvalget

Som formand for DFF kan jeg trække på mit kendskab til mange sider af bogbranchen – og min dybe optagethed af litteraturens betydning. Jeg har fyrre års erfaring som forfatter, ti års erfaring som litteraturpolitisk aktiv – og jeg har haft eget forlag.

Litteratur & mennesker

Jeg er et bogmenneske, eller snarere litteraturmenneske: indholdet, ikke formen, betyder noget. Jeg har altid været en læsehest, og jeg har levet som forfatter i mere end 40 år.

Litteraturen har for mig central betydning for det, at være menneske. Den kan så meget: give en kunstnerisk oplevelse. Udvide ens horisont på utallige måder, øge ens viden. At læse tilbyder en unik mulighed for fordybelse, indlevelse og ro.

Vi har brug for, at der løbende bliver produceret litteratur på dansk. Skrevet af danske forfattere, illustreret af danske illustratorer, oversat fra alverdens sprog til vores lille danske. Hvorfor nu det? Af mange grunde, men det er i al fald et forarmet samfund, som ikke har sin litteratur.

Forfatterne & økonomien

Jeg ved af erfaring, hvordan vores type arbejde falder uden for de sociale systemer, som andre har adgang til. Vi kan ikke få arbejdsløshedsunderstøttelse eller sygedagpenge. Ingen arbejdsgiverbetalt pension supplerer folkepensionen, når vi bliver gamle nok til den. Vores arbejde er ovenikøbet usikkert: Bliver manus overhovedet antaget? Sælger bogen mere end et par hundrede eksemplarer? Års arbejde kan kaste bare få tusinde kroner af sig, og jeg er galgenhumoristisk begyndt at omtale min skriven som en hobby, ikke et arbejde. Dét er ikke i orden.

Dansk Forfatterforening

Vi, som er litteraturproducenter, har brug for at stå sammen for at skaffe os rimelige økonomiske vilkår. Vi har brug for Dansk Forfatterforening, som allerede længe har arbejdet på netop dét, og det vil jeg gerne bidrage til – ligesom jeg i øvrigt før har gjort.

Lige nu er der flere konkrete områder, som kræver og får særlig opmærksomhed fra DFF: Biblioteksafgiften, som for mange af os er den centrale indtægt, er under forandring. EU’s betydning. Forlagskontrakterne. Den digitale udvikling – det hele kræver tæt opmærksomhed.

Der er nok at tage fat på, og jeg vil gerne bidrage med det, jeg kan: mit engagement, mine erfaringer, min energi – og så repræsenterer jeg provinsen.

Se Janne Hejgaards medlemsprofil her

Morten Visby

Om Morten Visby til formandsvalget

Jeg stiller op, fordi problemet med eReol og biblioteksafgift skal løses, og muligheden for en lovfæstet ret til rimeligt vederlag skal udnyttes. Det er reelt mig, der har arbejdet med disse ting, og nu må jeg gøre mit arbejde færdigt.

Jeg har ikke skrevet en masse forskellige bøger. Men formandsposten går ikke ud på at skrive bøger inden for alle genrer. Det går ud på at udøve indflydelse på vilkårene for, hvordan medlemmerne kan skabe litteratur.

Uanset hvem der bliver formand, vil der i løbet af de næste par år være en håndfuld helt afgørende problemer at løse og muligheder at udnytte.

Det er vigtigt, at tvisten om eReolen afklares på en måde, der er til at leve med, økonomisk og kulturelt, for dem, der skaber litteraturen. En brancheaftale om eReolen må strikkes sådan sammen, at udlånet kommer til at danne et solidt grundlag for vores biblioteksafgift.

Inden længe begynder kampen om implementeringen af et EU-direktiv, der vil give mulighed for at få indført retten til et rimeligt honorar. Dette må følges til dørs for at sikre, at lovbestemmelserne virkelig kommer til at batte noget for os. Det sker ikke af sig selv.

De konkurrenceretslige restriktioner, der i årtier har hæmmet foreningens fagpolitiske slagkraft er under opblødning, og der tegner sig nu en mulighed for at få afhjulpet et af det liberaliserede bogmarkeds værste slagsider.

En stor udfordring i de kommende par år vil være samspillet mellem Copydan og undervisningssektorens digitale kopiering. Hele lærebogsmarkedet er under ombrydning, og det vil kræve nytænkning at sikre den fortsatte eksistens af uafhængige lærebogsforfattere.

Fælles for alt dette er, at det er mig, der har drevet det politiske arbejde med disse ting i de senere år. Jeg har opbygget en helt unik platform for, at foreningen kan gøre sig gældende for alvor på disse domæner. Derfor må jeg gøre arbejdet færdigt uden tab af viden og indflydelse for foreningen.

Det handler med andre ord om politik, der skal ende med litteratur. Foreningen har brug for en formand, der har taget på det politiske spil og den økonomiske og juridiske substans, her og nu, men også ved, hvad det vil sige at leve af og for at skrive. Stem på mig. Jeg er allerede i gang med arbejdet.

Se Morten Visbys medlemsprofil her.