Find oversætter

Höst litteraturfestival på Borups Højskole: I hjertet af København

Birte Kont og Anne Hjælmsø er S-styrelsens udsendte medarbejdere.

 

Af Anne Hjælmsø - 15. oktober 2017

Vi orienterer os i det omfattende program over en kop kaffe med croissant, og starter vores litterære lørdag med at trave op og ned ad trapper mellem Salen, Den Store Biograf, Himmelrummet, Stuen, Design (rummet) mm. – der bliver nok at tage hul på.

Venus-spot er lynvideoer lavet af elever ud fra princippet samskabelse – altså elever fra forskellige linjer, der arbejder på et fælles projekt. Her, intime klip om krop og kærlighed. Hudløst, ærligt.

Vi haster op til himmelrummet, hvor mørket har sænket sig via sorte gardiner. Jonas Hassen Khemire taler om sin bog Alt det jeg ikke husker. Det handler om hans absolutte drøm om at blive forfatter (!) og multikulturel forståelse samt ikke mindst om hvorvidt man fortæller en historie. Jonas fortæller medrivende om det at fordybe sig i en persons kerne, og lade forskellige berette om deres sandhed om de mennesker, der døde. Alle husker ham forskelligt. At samle ham som karakter, bliver læserens puslespil.

Vi tager et kvantespring ned til Tomas Espedal, der fortæller om Året. En dyb personlig tragedie om mistet kærlighed, der er sat i musisk scene af komponisten Bent Sørensen. Bjørn Bredal (forstander) er ordstyrer. Den fyldte sal gribes af filmen, hvor digt, oplæsning, og sære kompositioner mødes i noget, man kunne kalde samskabelse. Bogen er allerede udsolgt, men vi får os en lille snak med Tomas under den store parasol, der fungerer som tromme for den evige regn.

På ryggen af en tyr opleves i lokalet Design, som kunne afvise enhver med lugtesansen i behold. Men på trods malerester og anden kemi, fyldes den sært lugtende kælder hurtigt. Kristina Stoltz og hendes græske kor (to elever) tager os med ind i bogen, plus en smuttur omkring de græske myter og et dystopisk Europa. Projektleder, Elisabeth Skou Pedersen udfordrer Kristina, mens tilhørerne sidder som limet til de elendige skamler. En blændende opvisning af litteratur, der flytter sjæle. (Lidt frækkere end ’Vild med bøger’).

Så trænger vi, åbenbart, til en Brandtale. Lone Aburas står på balkonen, kan næppe ses, men høres! Stolerækkerne er fjernet, de lyttende kan stå eller sætte sig på gulvet, med mindre man er smuttet ind i Salen i så god tid, at man kan fiske en stol frem. Lone A. begynder til tiden, uanset støj fra folk, der vælter ind. Hun taler hurtigt og højt. Hun taler inderligt… Jeg ved, hvordan det er at gå på Forfatterskolen og at være fornærmet over lavt bogsalg, men hvad ved jeg om at drukne i Middelhavet eller ligge gemt under en lastvogn…

En brandtale, om forfatteridentitet, der giver modsvar til politisk korrekthed.

Der skiftes gear. Fællesspisningen føles godt, som maden. Efterfølgende kan man opleve en performance med kunstnergruppen MYRKR: Mørkning. Det sanselige mørke hjælpes på vej af dråber i små glas og personlige fortællinger fra mørket. Den stærkeste beretning kommer fra manden, der nøgternt fortæller, om dengang han, 14 år gammel sprængte en nytårsbombe i sit eget ansigtet og alt blev sort.

Højskole for en dag er slut. I øsregn haster jeg mod Hovedbanegården iført et engangsregnslag. Der mennesketomt og mørkt – jeg tænker på den blinde mand og snubler. Måske inspireret af Mørkning får jeg en ud-af-kroppen-agtig-oplevelse, idet jeg på hænder, mave og knæ glider frem på det glatte fortov og ender som om jeg var en søløve. Ingen så det! Ingen latter, ingen skader – og jeg nåede mit tog.

 

Indlægget er et udtryk for skribentens egne meninger og holdninger.

2004 - 2017 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte