Om gruppen

Velkommen til De Skønlitteræres gruppeside. Den skønlitterære gruppe er landets største forum for professionelle, skønlitterære forfattere.

Et marked i udvikling

I en tid, hvor bogen sælger godt, falder vores indtjening. Markedet udvikler sig heftigt i disse år med frie bogpriser, digitale udgivelser og lukninger af biblioteker. Både forlag og boghandlere er trængte økonomisk – og vi vil gøre meget for, at det ikke går ud over os.

Politisk og socialt arbejde

S-gruppen varetager de skønlitterære medlemmers interesser, når vi forhandler biblioteks­afgift, udpeger udvalgsmedlemmer, fordeler midler osv. Samtidig arbejder vi på tværs af foreningens grupper, fordi vi Loftet i Strandgade 6.kan se fordelen i at stå sammen. Via Dansk Kunstnerråd samarbejder vi også med andre kunstnerorganisationer, ligesom vi hvert år mødes med forfatterforeningerne i de nordiske lande for at hente inspiration.

Litterært netværk

S-gruppen giver dig mulighed for at skabe et litterært netværk eller udbygge det, du allerede har. Vi holder faglige arrangementer om skriveproces, kontrakter m.m., og vi holder fester kun for skønlitterære forfattere.

Hvert år inviterer vi de nye debutanter sammen, så de kan lære hinanden at kende. I samarbejde med foreningens øvrige grupper laver vi oplæsningsaftener, som bliver optaget til radioen. Desuden holder vi dig løbende orienteret om ansøgningsfrister til legater m.m. i et nyhedsbrev. Du er altid velkommen til at kontakte os med input, kommentarer og ideer.

Vedtægter

Se S-gruppens vedtægter her.

Kontakt gruppeformanden

S-gruppens formand er Amdi Silvestri og ham kan du kontakte her.

Læs referat, formandens beretning og budget-regnskab fra S-gruppens seneste årsmøde 19. marts 2016 her.

2004 - 2017 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte