Udgave Nr. 2

Her kan du læse bladets artikler

Kassererens  beretning
Af Frank Egholm Andersen

Kassererens beretning

Af kasserer Frank Egholm Andersen, formand for den faglitterære gruppe Regnskabet 2015 sluttede med et beskedent overskud på ca. 30.000 kr., hvilket er acceptabelt og i tråd med de foregående regnskabsår. Foreningen mister pr. januar 2017 en del af det nuværende indtægtsgrundlag, nemlig 6 % af medlemmers vederlag fra Copydan på grund af et nyt EU-direktiv. Bestyrelsen tager naturligvis dette alvorligt og har bl.a. initieret en kontingentstigning som kompensation herfor.
De kritiske revisorers  bemærkninger til  regnskabet for 2015

De kritiske revisorers bemærkninger til regnskabet for 2015

Af Henrik Nilaus og Flemming Madsen Poulsen
Af Karsten Pers

Dansk Forfatterforening er nødt til at honorere sin formand langt bedre

FORSLAG: Nedenstående er rettidigt indsendt som forslag til Dansk Forfatterforenings generalforsamling.
Formandens årsberetning  2015-2016
Af Jakob Vedelsby

Formandens årsberetning 2015-2016

Jeg vil gerne begynde med at rette en stor tak til dig, der er medlem af Dansk Forfatterforening. Via din årlige kontingentbetaling viser du solidaritet med kollegerne og anerkender betydningen af, at vi står sammen i arbejdet for at skabe bedre vilkår for forfattere, oversættere og illustratorer i en fragmenteret dansk bogbranche, hvor ikke særlig meget er, som det var.   Der skal også lyde en varm tak til dig, der, udover at betale dit kontingent, er aktiv i en eller flere af de bes
Kendsgerningerne og bogkassering

Interview med Morten Visby, ophavsretsansvarlig og formand for biblioteksudvalget i Dansk Forfatterforening samt formand for Dansk Oversætterforbund.
Kunst,  Klima  og en truende  Katastrofe

Kunst, Klima og en truende Katastrofe

Charlotte Weitze tager fat i et af nutidens største problemer, for hun vil gerne bruge sin kunst til at motivere andre til at bekymre sig om klimaet, men uden at skrive politisk litteratur som i 70erne. Af Anna Bridgewater
Forlag med sans for formgivning
Af Lykke Strunk

Forlag med sans for formgivning

Mikroforlaget Virkelig fokuserer på bøgernes formgivning og samarbejdet med forfatterne, for bøgernes fysiske udtryk skal afspejle indholdet.
Jeg vil være  Skoven
Af Hasim Tekin

Jeg vil være Skoven

Omkring 175 håbefulde gymnasieelever fra hele landet indsendte noveller til DM i novelleskrivning 2015. 14 forfattere blev udvalgt til et weekendkursus i Strandgade, og ud af de 14 har Forfatteren valgt at bringe denne novelle af Hasim Tekin.
Forskellighed og det samme.  Om krop & identitet
Af René Rasmussen

Forskellighed og det samme. Om krop & identitet

Krop og identitet forandrer sig. Derfor er krop eller identitet ikke altid, som vi tror, selvom de ord, vi bruger, ikke forandrer sig.
BØRNEBOG  FANDT ET HUL  I MARKEDET
Af Heidi Vesterberg

BØRNEBOG FANDT ET HUL I MARKEDET

Det tager lang tid for de nye familieformer og levemønstre at flytte helt ind i børnebøgerne, og derfor var der brug for en bog om familier uden fædre.
NYE læremidler,  NYE krav til forfatterne
Af Lotte Rienecker

NYE læremidler, NYE krav til forfatterne

Den digitale virkelighed skaber nye muligheder og stiller nye krav til forfattere, der skriver undervisningsbøger.
Kristendommens forhold til karikatur og satire
Af Egil Hvid-Olsen

Kristendommens forhold til karikatur og satire

Sognepræst og forfatter Egil Hvid-Olsen mener, at biblen rummer beviser for, at kristne traditionelt tåler hån. Det skriver han om her som reaktion på sidste nummer af Forfatteren, der var et temanummer om ytringsfrihed.
Hån, spot og latterliggørelse

Erik Petri, medlem af danske bladtegnere og BU ill. har følgende indlæg om magthaverne og deres forhold til satire.
Bogbål

Jack Thimm er skønlitterær forfatter, som har udgivet flittigt siden debuten med digtsamlingen ’Tilfældigt’ i 1970. Seneste udgivet titel: ’Der skal luft til / cykelstykker’, 2015.
Fundamentalistisk ytringsfrihed
Af Max Ulrich Klinker

Fundamentalistisk ytringsfrihed

Ytringsfriheden er ikke en naturlov og skal ikke betragtes som sådan, mener Max Klinker, skønlitterær forfatter og advokat.
Nyt forum for anmeldelser af lyrik og andre smalle bøger
Af Jakob Brønnum

Nyt forum for anmeldelser af lyrik og andre smalle bøger

”Nå, fik din nye bog gode anmeldelser?” ”Den fik en rigtig god lektørudtalelse. ”Jo, men, hvordan var anmeldelserne?” ”Det har ikke rigtig været nogen endnu.”
Torup Bogby: Det handler om bøger

Vi ankom ureglementeret, lidt forsinket i forhold til 15.40-toget, men heldigvis velkomne på den flot restaurerede Dyssekilde Station. Vi er en delegation fra Dansk Forfatterforenings hverveudvalg, denne eftermiddag repræsenteret ved Pia Deleuran, Inge-Helene Fly og overtegnede. Vi er draget nordpå i retning mod Hundested. Målet er Torup Bogby. I det bogbeklædte mødelokale på stationen venter bestyrelsen, i dag ved formand Peter Plant og medlem af arrangementsudvalget Inger Molich, med te
Hvorfor skal forlags- aftalen være fortrolig?
Af Anne Kolbæk

Hvorfor skal forlags- aftalen være fortrolig?

Af Anne Koldbæk, Dansk Forfatterforenings jurist
forfatter liv

Per Helge Sørensen er forfatter og historiefortæller. Han debuterede i 2000 med thrilleren ’Mailstorm’, som blev fulgt op af den satiriske, ’SPIN’ i 2003. Han fik sit gennembrud som komiker og historiefortæller i 2013 med showet ’Djøf med Løg(n)’ om bureaukrati i store organisationer. Han var formand for Dansk Forfatterforening i et år fra 2004.