Udgave Nr. 3

Her kan du læse bladets artikler

Sherlock Holmes’ evige appel

Næste år kan vi fejre, at det er 130 år siden, den monumentale litterære skikkelse debuterede på tryk, og hans popularitet er på ingen måde dalet siden debuten. Af Svend Ranild
Bøger  til børn  lever i  skyggen

Bøger til børn lever i skyggen

Hanne Kvist er aktuel med børnebogen ’Dyr med pels – og uden’, der har høstet stor anmelderros. Her fortæller hun om sin nyeste udgivelse og svarer på, hvilken plads børnelitteraturen har i Danmark anno 2016. Af Sophie Heiberg Nielsen
I stue med J.K. Rowling  og Harry Potter

I stue med J.K. Rowling og Harry Potter

Som oversætter af skønlitteratur må man ikke blot selv være en god læser, man skal også evne at kunne bringe sig selv i samme stue som forfatteren og dennes fortællestemme. Er man tilmed oversætter af J.K. Rowlings syv Harry Potter-bøger, skal man derudover kunne oversætte 18 timer om dagen, skrive sange, opfinde gåder og skabe helt nye ord, som ikke findes i nogen ordbog, fortæller oversætter Hanna Lützen. Af Karin Feit Almberg
5 skarpe om Nota

Danske Forlag og de to forfatterforeninger er kritiske over for Notas brug af tekster, hvilket sker uden afregning eller aftale med forfattere og forlag. Foreningerne har opfordret til dialog og samarbejde, men Nota fortsætter og udvider deres aktiviteter. Christine Bødtcher-Hansen fra Danske Forlag fortæller her, hvad problemerne med Nota består i.
Kristne & muslimer

Af Christian Braad Thomsen, Forfatter og filminstruktør
illustrator  liv

illustrator liv

Tove Krebs Lange er født i 1955 lidt uden for Flensborg. Hun er uddannet på kunstskole i Bruxelles og på Skolen for Brugskunst i København og har, siden hun tog afgang i 1983, arbejdet som selvstændig illustrator og børnebogsforfatter. Desuden laver hun tegneworkshops og har gennem de sidste 10 år været involveret i et børnebogsprojekt i Vietnam. Hun er p.t. formand for illustratorgruppen.