Udgave Nr. 6

Her kan du læse bladets artikler

LEDER: Dansk litteratur til hele verden

Af Jakob Vedelsby, formand for Dansk Forfatterforening
Bag om  BØGERNES  tilblivelse

Bag om BØGERNES tilblivelse

Hvordan skriver forfatteren sin bog? Hvor meget ved skribenten om indhold, form og forløb, inden fingrene rammer tastaturet? Hvor meget er planlagt, hvor meget kommer til undervejs? Tre meget forskellige skribenter har fået de spørgsmål – med tre meget forskellige, individuelle og personlige svar til følge. Af Lene Møller Jørgensen
Bogen går fri af censur i Rusland – endnu

Det russiske bogmarked kæmper med monopolisering, dårlig distribution og piratkopiering, men russerne læser, og litteraturen er – endnu – et frirum i en tiltagende censureret virkelighed. Og så er russerne ifølge Irina Prokhorova i fuld gang med at opdage deres eget land. Af Agnete Friis
Thit, Tanne, Tove & dig

Af Stephanie Caruana
DØDSFALD:  Dorte Salicath

DØDSFALD: Dorte Salicath

Tegneren Dorte Salicath døde på en klar solskinsdag d. 13. september i år efter længere tids sygdom. Hun blev kun 67 år gammel.
DØDSFALD:   Vagn Steen

DØDSFALD: Vagn Steen

Af Knud Sørensen
Respekt for det feminine

Inspireret af Jes Stein Pedersens prioritering af bøger skrevet af mænd i Dagbladet Politiken, og hans forsvar af valget, har Kirsten Dietrich skrevet et debatindlæg om behovet for det feminine i kulturen og kunsten.
Bibliotekscentralens beslutninger  er uforståelige og uforskammede
Af H. E. Jørgensen

Bibliotekscentralens beslutninger er uforståelige og uforskammede

Det er en gåde, hvorfor nogle bøger får og andre ikke får en lektørudtalelse, som ville bane bogens adgang til bibliotekernes hylder. Det mener forfatteren H. E. Sørensen.
Fra foreningen: Handleplan for ytringsfrihed

Af Nanna Gyldenkærne, næstformand i Dansk Forfatterforening og formand for BU-forfatterne i Dansk Forfatterforening.
Ophold på Artur Lundkvistgården

Af Jørgen Lindgreen
forfatter  liv

forfatter liv

Flemming Sørensen er journalist og forfatter og aktiv i Dansk Forfatterforeningens Fagbogsgruppe. Han har skrevet en lang række bøger inden for stort set alle genrer.