Udgave Nr. 7

Her kan du læse bladets artikler

LEDER: Stort behov for mere forfatter-venlige dagpenge- og skatteregler!

Af Jakob Vedelsby, formand for Dansk Forfatterforening
Serier skaber store universer

Serier af bøger giver læserne lov til at fordybe sig i det fiktive univers i lang tid. ’Forfatteren’ ser nærmere på formatets udfordringer i et interview med Katrine Marie Guldager, som tog springet fra digte og noveller til at skrive en romanserie. Og derefter deler Anna Grue og Lise Bidstrup ud af deres erfaringer som serieforfattere. Af Karin Feit Almberg
Nyt liv til gamle bøger

Nu er det muligt for forfattere at udgive deres bagkatalog digitalt. Maria Helleberg er en af de forfattere, der har gjort lige præcis det. Af Anna Bridgwater
Åben bog: Åbenhed under bogproduktionen

Med de sociale medier har forfattere og forlag fået nye muligheder for dialog med læserne. Også længe før bogen er færdig og trykt. Forfatteren til fagbogen og bestselleren ’Livsfarlig Ledelse’, Christian Ørsted, bruger ikke kun dialogen med læseren til markedsføring, men også i selve arbejdsprocessen. Af Heidi Vesterberg

Illustrerede leveregler for begyndere & alle andre

Et ordsprog er en fast sproglig vending, der kort sammenfatter en leveregel, ofte i billedlig form. Af Tove Krebs Lange
MENING & DEBAT: Der laves  for få lektørudtalelser

MENING & DEBAT: Der laves for få lektørudtalelser

En manglende lektørudtalelse skyldes ikke, at Dansk Bibliotekscentral har været ligeglad med en bog. Den skyldes, at Dansk Bibliotekscentral rent principielt kun sender et vist antal lektørudtalelser – vistnok 4.000 – om året ud til bibliotekerne, og at de ikke mener, at de har råd til at lave flere.
DØDSFALD:  Jan Sonnergaard

DØDSFALD: Jan Sonnergaard

En af de store, originale navne i dansk litteratur, Jan Sonnergaard, døde i november 2016. Hans forfatterskab og litteratur er blevet fyldigt beskrevet i andre medier, så her vil vi nøjes med at fremhæve, at han er et stort tab for alle forfattere og andre, der søger inspiration til at værne om deres integritet og gå egne veje. Jan Sonnergaard var sin egen, som menneske, som forfatter og som medlem af Statens Kunstfonds legatudvalg for litteratur, hvortil han var udpeget af de to forfatte
Forfatterne på Forum

Den årlige bogmesse i Bella Centret er en publikumsmesse, men masser af forfattere drager hvert år dertil for at mingle, sælge og optræde. Forfatteren har spurgt en række forfattere om deres oplevelser på BogForum 2016, som foregik 11.-13. november. Af Anna Bridgwater
Vinderroman  om en flygtningedreng

Vinderroman om en flygtningedreng

Interview med Sara Linderoth Bouchet om, hvorfor hun valgte at give sig i kast med konkurrencen om at skrive den bedste roman om flygtninge og flugt.
forfatter  liv

forfatter liv

Jens Blendstrup er født i 1968 i Aarhus og cand. mag. i historie og litteratur. Han debuterede som forfatter i 1998, og senest har han udgivet ’Slagterkoner og bagerenker’ i efteråret 2016. Hans gennembrudsroman ’Gud taler ud’ fra 2004 er et portræt af en forælder, der skruppelløst krænker og sårer. Romanen er ved at blive filmatiseret.