Udgave Nr. 3

Her kan du læse bladets artikler

Cool at blive set med en bog i hånden

Af Jakob Vedelsby, formand
VINDUE  TIL DE SMÅ FORLAG

VINDUE TIL DE SMÅ FORLAG

Forfatteren sætter fokus på to mennesker, der hver især gør en indsats for at formidle de små forlags bøger til læserne. Af Lykke Strunk
VINDEN  KAN MAN IKKE FÅ AT SE

VINDEN KAN MAN IKKE FÅ AT SE

I marts var et hold forfattere og illustratorer fra Dansk Forfatterforening på en uges ophold på Vestjyllands Højskole. Opholdet resulterede i en række tekster og illustrationer, som skal samles i en antologi. Her bringer Forfatteren det essay, den skønlitterære forfatter Anne Hjælmsø skrev under opholdet.
Når bonderøve møder københavnersnuder

Følgende leder blev bragt i Dagbladet Ringkøbing-Skjern d. 18. marts 2017 efter Dansk Forfatterforenings kursus på Vestjyllands Højskole. I lederen reflekterer avisens chefredaktør over kursets positive eftervirkninger. Af Gudrun Pedersen, chefredaktør
Litteraturen har brug for ildsjæle

Litteraturformidling: Hvordan finder bøgerne frem til læserne, især de potentielle læsere, som måske ikke er helt glade for at læse (endnu)? Det var emnet, da Dansk Forfatterforening i starten af april holdt konference om litteraturens rolle i samfundet. Og svaret var, at der er brug for mennesker, der elsker bøger. Af Anna Bridgwater
FRI VIDENSDELING VS. OPHAVSRET

Viden skal spredes og deles, studerende skal have mest mulig adgang til læretekster, men ophavsret og authorship skal samtidig respekteres. Af Lotte Rienecker

EREOLEN OG DE STORE FORLAG BØR LYTTE

“Vi har konkrete løsninger, der kan sikre en stabil fremtid”, siger næstformand Morten Visby og bekræfter i dette interview, at Dansk Forfatterforening gerne vil være brobygger og ser sig som en tredje part i forhandlingerne mellem eReolen og de forlag, der står uden for en aftale. Af journalist Kristoffer Flakstad, BogMarkedet
Ved du, hvem din forlægger er?

Det er så selvindlysende, at en kontrakt tydeligt skal angive, hvem parterne er, at parterne ofte glemmer det! Af Anne Koldbæk, jurist i Dansk Forfatterforening
Forårsdigt ved Ringkøbing Fjord, 2017

Lyriker Karsten Bjarnholt var på Vestjyllands Højskole under Dansk Forfatterforenings ophold. Det resulterede i følgende digt:
DU VAGN GAV UD kommer ud

I starten af marts var der i Dansk Forfatterforenings lokaler en mindeudstilling om digteren Vagn Steen. Udstillingen var velbesøgt, og dele af den blev flyttet til Odense Lyrikfestival i april 2017. Samtidig med udstillingen hos Dansk Forfatterforening udstillede Christianshavns Bibliotek et antal af Vagn Steens værker og henviste nysgerrige besøgende til udstillingen. Der foregår forhandlinger om at få udstillingen ud på flere biblioteker i Danmark. AB
forfatter liv

Iben Mondrup er romanforfatter og opnåede stor og bred succes hos kritikere og læsere med ’Godhavn’ fra 2014. I 2016 udkom hendes seneste roman, ’Karensminde’, som også er blevet meget positivt modtaget. Hun er født i Danmark, men boede i Grønland i 15 år, fra hun var tre.