Kåre Bluitgen

Sidst opdateret: 28. oktober 2022
Kåre Bluitgen

Se nyheder, titler, priser m.m. på www.bluitgen.dk

Kontaktoplysninger:

Adresse: Ryesgade 5, 1.th., 2200 København N Land: Danmark Tlf: 35393415 E-mail: Klik for at se e-mail

De skønlitterære, BU-gruppen

Lykkelandet

Lykkelandet er en historisk roman om en af Danmarkshistoriens vigtigste, og mest gådefulde, helteskikkelser, Niels Ebbesen. Romanen er bygget på de samtidige kilder, der viser, at nutidens debat om danskhed, frihedsværdier og internationale relationer blev ført lige så intenst dengang. Med en lille håndfuld mænd tager Niels Ebbesen kampen op mod de udenlandske hære, der har besat Jylland, og stiller sig i spidsen for væbnere og især bønder, der hærget og udplyndret af tyske lejetropper tændes af stærke drømme i den kongeløse tid. Og da Niels Ebbesen natten til d. 2. april 1340 med få mænd rykker ind i Randers og dræber den holstenske grev Gerhard, tager Danmarkshistorien en helt ny retning. Uden Niels Ebbesen er det måske ikke forkert at sige, at så havde Danmarks historie nået sin ende. Omkring den oprørske væbner portrætteret i Lykkelandet lever og overlever almindelige mennesker i en tilværelse styret af religiøse forestillinger og af afsavn i det nuvæ-rende liv og forhåbninger til det kommende. Her er præster, der har svært ved at holde sig på forordningernes smalle sti, og her er kvinder, der med glæde lægger alt timeligt bag sig. Her er lokkende friller, mirakelmænd og dommedagsprædikanter; her er fattigdom og dyb nød, og under det hele lever drømmen om, at livet måske kan blive lykkeligere, end det er. Og det i en periode, hvor Danmark var præget af dybe kriser både hvad angår valuta, finanser, klima samt fremtidsudsigterne for den besiddelsesløse del af befolkningen.

Bogforsidens illustrator: Palle Bregnhøi