Palle Petersen

Sidst opdateret: 16. februar 2018
Palle Petersen

Palle Petersen er forfatter til omkring 120 bøger, inden for næsten alle genrer. Han debutere i 1971 med en bog om sine egne slædehunde: MIKI - en grønlandsk slædehund, og har siden 1975 levet helt som forfatter. Han har skrevet en lang række børnebøger, især omkring Grønland og børn i u-lande, desuden flere serier af historiske bøger til undervisning o g seks store historiske romaner for voksne. Flere er nyskrevet - og udsendt på forlag: PalleP-forlag - sælges via www.saxo.com og Plusbog- både som trykte bøger og e-bøger. Sidst: "Fandens Heks" og "Christian den 4. i krig og kærlighed", som trykte bøger 2013 og Bødlens Lille Helvede i 2015. PP har rejst over hele verden for Danida, Unicef, Mellemfolkeligt Samvirke, og DR - har lavet henved 100 radioudsendelser til DR. Medlem af bl.a. Dansk forfatterforening og Eventyrernes Klub. Han har et hus i Grønland, i bygden Saqqaq, 120 km. nor for Ilulissat/Jacobshavn, som kan lejes - se hjemmeside. http://pallepetersen.mono.net Kraks blå Bog Har inden for de sidste fire år rejst i Grønland, Cuba, Nepal, Malaysia, Indien, Sri Lanka og Myanmar, Filippinerne, Sydafrika - radioudsendelser for DR P1 derfra. NYHED: En lang række af hans bøger, de historiske romaner - også børnebøger og fotografiske billedbøger er udkommet som e-bøger, de er velegnet som letlæsning - og til fællesarbejde - kan købes hos Saxo - og lånes gratis på www.ereolen.dk Se: Kraks blå Bog, http://pallepetersen.mono.net - og www.litteratursiden.dk

Kontaktoplysninger:

Adresse: Sofiesgade 24, 2. sal, lejl. 18, 1418 København K Land: Danmark -Grønland Tlf: 75164098 Mobil: 23345075 E-mail: Klik for at se e-mail

Seniorgruppen, De skønlitterære, BU-gruppen, Faglitterære gruppe

FANDENS HEKS – Maren Splids og Christian den 4.

HISTORIEN OM DANMARKS MEST BERØMTE HEKS - MAREN SPLIDS I RIBE bygger på kilder fra samtiden.

Spændende historisk roman - humoristisk, barok og tragisk. Maren Splids har god grund til at frygte Gud - og sex-plagede mænd, som lider af mareridt - blandt andre kong Christian den 4.

Der er en forbandet heks i hver kvinde - og en Satans horekarl i hver mand, siger kloge Ane i Grimstrup.

Maren Splids er en stolt og strid borgerkone i Ribe, gift med den rige Lauritz Skrædder. Den fattige Didrik Paradisskrædder får en dag et mareridt, hvor tre kvinder kaster sig over ham. han mener den ene er Maren Splids ... Den arme mand her sex-fantasier om kvinder. En dag kaster han en stor klump levende bræk op. Biskoppen bedømmer den til at være Fandens værk. Der starter en undersøgelse ... Den peger på Maren Splids. Maren lægger sag an for bagvaskelse. Men pludselig vendes sagen - og bliver til en sag mod hende selv om HEKSERI. Sagen henlægges - men tages op igen. Maren bliver dømt for hekser ved Riberret. Men sagen ankes til Rådstueretten i Ribe. De frikender heksen!

Det lykkes den forpinte Didrik Skrædder at få selve KONG CHRISTIAN DEN 4. i tale. Kongen kender alt til mareridt. Hans unge hustru (han er 21 år ældre) KIRSTEN MUNK er ham utro og forsøger at forgive ham, han er besat af hende, hun fortryller ham - han mistænker hende for at være en heks - men han elsker hende. Samtidig har Christian tabt en stor krig. Der skal findes syndebukke for hans nederlag i krig og kærlighed. Kongen mener, hans ulykker skyldes troldfolket - og Christian den 4. bliver Danmarks største heksejæger. Han får sin Mestermand til at pine Maren Splids til at tilstå ... Maren Splids bliver efter 4 års retssager brændt i Ribe 1641.

Hekseprocessen mod Maren Splids er den meste berømte. Hekse - Fandens kællinger - er ikke bare grimme, gamle,kloge koner - det var ofte unge, smukke kvinder, som tryllebandt og gav sexuelle mareridt - der havnede på bålet - og den slags hekse findes stadig..

Palle Petersen har skrevet en en levende, anderledes, skønlitterær, historisk roman på baggrund af kilderne fra Ribe. Det er en roman om kampen mellem manden og kvinden - mellem horekarlen og heksen - den evige kamp. Manden er som regel stærkest - han brænder heksen af ... Eller er det nu kvinden, der er den stærkeste ... ?

Palle Petersen har skrevet fire historiske romaner om Christian den 4.s tid - de tre andre udkommer snart som e-bøger: "Christian den 4. i krig og kærlighed" (Christian den 4. og Kirsten Munk) - "Bødlens Lille Helvede" (Mestermanden i Helsingør) og "Dansk koloni i Indieland" (dansk koloni Tranquebar i Indien). De kan læses hver for sig, samlet giver de et godt billede af livet i renæssancen - omkring 1600.

Lykken kommer, lykken går - den som frygter Gud skal lykken få.

Denne bog har ekspeditionsnummer: 9788792562029 Originalt ISBN er 9788799508648

Kundernes boganmeldelser af Fandens heks (skriv anmeldelse)

af Svend S 11-02-2013 (E-bog, ePub)

En dejlig bog med en anderledes fortællemåde. Det går over stok og sten, men alligevel er det let at følge med. Jeg blev i den grad revet med af forfatterens humor, som følger bogens, efter vor tids absurde handling. Det må godt nok have været surt at være bonde under den tids religiøse og statslige ledere. De var bindegale alle samen, naturligvis set gennem nmine læsebriller anno 2013. :-)