Anja Klemp Vilgaard

Sidst opdateret: 15. februar 2022
Anja Klemp Vilgaard
Forfatter, forlægger og strategisk storyteller - med kontor på Kronborg Slot.

HISTORIER ER LIMEN MELLEM MENNESKER

Når vi fortæller historier om os selv, vores liv, vores erfaringer, vores kriser såvel som vores sejre, så bliver vi tydeligere som mennesker. Vi giver andre mulighed for at spejle sig i os, forstå vores anderledes valg og værdier - og måske endda finde ud af at vi er skåret af det samme stykke.

Historier for os til at gispe, gyse, græde og grine i fremmede mennesker selskab. De giver os en flig af virkeligheden som den ser ud fra den 'anden side' - og de skaber mening i en kaotisk, fragmenteret og ofte helt igennem uoverskuelig verden.

Dette er årsagen til at jeg kalder mig selv for historiefortæller - og har viet mit arbejdsliv som forfatter og 'strategisk storyteller' for erhvervslivet. Jeg er den runde form der træder ind i en mere firkantet og nålestribet verden - den stemme, der taler efter at have samlet på erfaringer fra nær og fjern. Fra gulv til loft. Fra lav såvel som høj.

Dette et drivkraften bag mit lille mikroforlag Get Ajour Forlag (www.getajourforlag.dk), der i overensstemmelse med ovenstående udgiver historier, der "underholder, giver stof til eftertanke og inspirerer. Bøger med et menneskeligt ansigt, der bruger personlige fortællinger og praktisk funderet faglighed til at skabe bro, viden og fællesskab."

Kontaktoplysninger:

Land: Danmark Tlf: 20686934 E-mail: Klik for at se e-mail CVR: 20843144

Faglitterære gruppe, Læremiddelgruppen, Kvindelige Forfattere

Besøg mig på:

Forlag: Get Ajour Forlag Udgivelsesår: 2021

Strategisk storytelling i praksis – fortæl, giv mening og bliv husket

HÅNDBOG I STRATEGISK STORYTELLING
Mød virksomheder som eksempelvis Geranium, Forsvaret og Naviair, når de fortæller, hvorfor og hvordan de bruger strategiske historier i hverdagen – og at ægte, sandfærdige og menneskelige fortællinger ofte når langt længere ud end tal, procenter og kønsløse KPI’er.

”Cut the crap! Hold op med at sige ting, der hverken er interessante eller betydningsfulde. Stop med at fylde vores æter med salgsgas og tomme slogans! Tiden er kommet til nærvær, menneskelige fortællinger, indhold der udfordrer, og hjerter, der banker for noget ægte.”

Sådan indleder forfatter Anja Klemp Vilgaard den bog, der indeholder hjerteblodet i hendes forretning. Summen og maggiterningen af alt det, hun har lært i de seneste godt 10 år som strategisk storyteller for nogle af dansk erhvervslivs store, mellemstore og mindre virksomheder.

Håndbogen ud i erhvervslivets strategiske historier byder på tips, tricks og gode råd om, hvordan topchefer, ledere, forskere, sælgere, HR-konsulenter, kommunikationsfolk og mange andre professionelle bevæger mennesker med historier. Gør forretningens værdier til meningsfyldte samtaler på gulvet og hverdagens små gerninger en aktiv del af vejen mod et bedre brand og gladere kunder.

”Strategisk storytelling – fortæl, giv mening og bliv husket” indeholder:

• Teori og baggrundsviden om hvorfor, hvordan og hvornår strategiske historier virker.
  • Et helt nyt profil-værktøj baseret på kunstens og inspirationens ni muser.
  • Konkrete øvelser og gode råd til virksomheder, der vil forsøge sig med de professionelle fortællinger.
  • 15 casestories fra virksomheder så forskellige som: Geranium, Forsvaret, Danica Pension, Naviair, Thise Mejeri, Københavns Kommune, Stauning Whisky, Carl Hansen & Søn m.fl.
  • En mulighed for at blive klogere på forretningen, dens mennesker og de værdier, der giver mening i hverdagen – både for ledere, kunder og medarbejdere.
  • Vigtige værktøjer til at finde og formidle den purpose-fortælling, som EU nu kræver at større, samfundsvæsentlige virksomheder har styr på. En ny lov, der træder i kraft fra årsskiftet og går under navnet: Sustainable Corporate Governance.

Og så opfordrer den dig til at læse med mobiltelefonen i hånden! Bogen indeholder nemlig et sidespor af QR-koder, der giver læseren mulighed for at se, høre, dufte, dykke ned i og opleve sidernes eksempler, statistiske materiale og gode digitaliserede historier i takt med at de bliver fortalt.

Den talfikserede leder er på vej ud
Dette 392 sider lange værk er håndbogen inden for den strategiske storytelling. Det har til hensigt at hjælpe virksomheder og organisationer med at blive bedre fortællere – og derigennem give deres kunder mulighed for at huske, genfortælle og identificere sig bedre med dem, deres brand, deres produkter og deres medarbejdere.

Som en af bogens hovedpersoner siger det:

”Chefer, der ikke er i stand til at fortælle historier, mister rigtig meget. De mister dygtige medarbejdere, vigtig vidensdeling, væsentlige dele af den organisatoriske arv, kunderne og en hel del af bundlinjen. Som jeg ser det, så er storytelling alfa og omega – og det bliver kun vigtigere.”

– Thomas Munk-Larsen, Director of People & Organisation. Struers ApS.