File Not Found

The page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.

Please try the following:

• Check your spelling
  • Return to the home page
  • Click the Back button

Ane Riel

Sidst opdateret: 26. maj 2022
Ane Riel

Ane Riel har været medlem af Dansk Forfatterforening siden 1995, hvor hun fik udgivet sin første børnebog, en undervisningsbog om malerkunst (i samarbejde med Maria Friberg Busch). Siden er det blevet til en række undervisnings/børnebøger om bl.a. arkitektur, Storm P, skilsmisse, venskaber og ballet. De fleste af disse er udgivet under Ane Riels ungpigenavn Ane Brahm Lauritsen. I 2013 udkom hendes første voksenudgivelse, romanen SLAGTEREN I LISELEJE. Siden fulgte romanerne HARPIKS (2015), BÆST (2019) og senest URVÆRK (2021).

SLAGTEREN I LISELEJE (Tiderne Skifter, 2013 - genudgivet på L&R i 2019) – hendes debut som romanforfatter – er en skæv og temmelig grum sag om en ældre dame, der viser sig at rumme meget mere, end hendes venlige ydre afslører. Den blev af Det Danske Kriminalakademi kåret som årets bedste danske krimi/spændingsdebut. Bogen er også udkommet i Norge og Tyskland. Da der i foråret 2015 blev afholdt 'European First Novel Festival' i Budapest, repræsenterede Ane Riel Danmark med den.

HARPIKS (Tiderne Skifter, 2015 - genudgivet på L&R i 2019) handler om en lille piges opvækst hos en mor, som er for stor til at forlade soveværelset, og en far, som fylder hjemmet op med skrammel. Romanen fik en usædvanlig fin modtagelse, da den udkom i Danmark. Siden er den blevet solgt til foreløbig 26 lande herunder England, Tyskland, Frankrig, Italien, Japan og Kina. Også i udlandet har den fået opmærksomhed bl.a. har flere store britiske og hollandske aviser haft den på listen over årets bedste bøger.
Bogen har vundet GLASNØGLEN, som gives for Nordens bedste spændingsroman. Derudover har den vundet fire andre priser og været nomineret til endnu fire (se nedenfor). Helt usædvanligt er det, at Harpiks – som på ingen måde blev skrevet eller præsenteret som en krimi, men som ’skønlitterær roman’ – har vundet de største krimipriser i Skandinavien.
HARPIKS har i øvrigt dannet forlæg for en spillefilm med manuskript af Bo Hr. Hansen. New zealandske Daniel Borgman har instrueret, og på rollelisten er bl.a. Sofie Gråbøl, Peter Plaugborg, Ghita Nørby og Vivelill Søgaard Holm. Filmen havde premiere i 2019.

BÆST (Lindhardt og Ringhof 2019) er et episk drama om skyld, afmagt, styrke, begær, tro og alverdens andre ting. I centrum for historien er en dreng, som bliver født med alt for store muskler. Bogens egentlige hovedperson er dog den samvittighedsfulde unge Mirko, der ender som en slags beskytter for drengen, mens han selv slås med sine forbudte følelser for barnets mor. Historien er inspireret af såvel et virkeligt tilfælde (en tysk dreng med en uhyre sjælden genmutation) som af John Steinbecks forfatterskab.
Bogen er solgt til foreløbig 6 lande. I 2020 blev bogen kåret som en af sommerens tre bedste romaner i den Belgiske avis De Standaard; den har ligeledes været nomineret til en pris i både DK og i Holland.

URVÆRK (Lindhardt og Ringhof 2021) . Bogen handler om 90-årige Alma, der bor alene med sit bornholmerur og kæmper med tiltagende demens. Et venskab med en lille dreng puster nyt liv i den gamle kone, men tvinger hende også til at forholde sig til ubehagelige minder om ægtemanden, urmageren Otto, hvis skæbne gradvist afdækkes. Bogen er solgt til flere lande og foreløbig udkommet på hollandsk.

PRISER / NOMINERINGER

For forfatterskabet:
Niels-Prisen 2016 / tidl. kulturminister Niels Matthiasens Mindelegat

For Slagteren i Liseleje:
Det danske kriminalakademis debutantpris 2014 – Årets bedste debut

For Harpiks:
Glasnøglen 2016 – Skandinaviens bedste krimi/spændingsroman
Harald Mogensen-prisen 2016 – Bedste danske krimi/spændingsroman
Den Gyllene Kofoten – Bedste krimi/spændingsroman oversat til svensk (SE)
The Golden Bullet – Bedste krimi/spændingsroman oversat til norsk (NO)
The ThrillZone Award (Jury Prize) – Bedste thriller oversat til hollandsk (NL)

Nomineringer (Harpiks):