Ane Riel

Sidst opdateret: 1. februar 2020
Ane Riel

Jeg har været medlem af Dansk Forfatterforening siden 1995, hvor jeg fik udgivet min første børnebog, en undervisningsbog om malerkunst (i samarbejde med Maria Friberg Busch). Siden er det blevet til en række undervisnings/børnebøger om bl.a. arkitektur, Storm P, skilsmisse, venskaber og ballet. De fleste af disse er udgivet under mit ungpigenavn Ane Brahm Lauritsen. I 2013 udkom min første voksenudgivelse, romanen SLAGTEREN I LISELEJE. Siden fulgte romanerne HARPIKS fra 2015 og senest BÆST fra oktober 2019. Nu er jeg så småt ved at tage hul på nummer fire.

SLAGTEREN I LISELEJE (Tiderne Skifter, 2013) – min debut som romanforfatter – er en skæv og temmelig grum sag om en ældre dame, der viser sig at rumme meget mere, end hendes venlige ydre afslører. Den blev af Det Danske Kriminalakademi kåret som årets bedste danske krimi/spændingsdebut. Bogen er udkommet i 6 oplag og solgt til Norge og Tyskland. Da der i foråret 2015 blev afholdt 'European First Novel Festival' i Budapest, repræsenterede jeg Danmark med den.

HARPIKS (Tiderne Skifter, 2015) handler om en lille piges opvækst hos en mor, som er for stor til at forlade soveværelset, og en far, som fylder hjemmet op med skrammel. Romanen fik en usædvanlig fin modtagelse, da den udkom i Danmark. Siden er den blevet solgt til foreløbig 26 lande herunder England, Tyskland, Frankrig, Italien, Japan og Kina. Også i udlandet har den fået opmærksomhed bl.a. har flere store britiske og hollandske aviser givet den femstjernede anmeldelser og haft den på listen over årets bedste bøger. I The Daily Express blev den omtalt som en 'close runner-up' til årets bedste thriller.
Bogen har vundet den helt store nordiske pris GLASNØGLEN, som gives for Nordens bedste spændingsroman. Derudover har den vundet tre andre priser og været nomineret til endnu fire (se nedenfor). Helt usædvanligt er det, at Harpiks – som på ingen måde blev skrevet eller præsenteret som en krimi, men som ’skønlitterær roman’ – har vundet de fire store krimipriser i Skandinavien.
HARPIKS har i øvrigt dannet forlæg for en spillefilm med manuskript af Bo Hr. Hansen. New zealandske Daniel Borgman har instrueret, og på rollelisten er bl.a. Sofie Gråbøl, Peter Plaugborg, Ghita Nørby og Vivelill Søgaard Holm. Filmen havde premiere medio december 2019 og kan nu ses på diverse digitale platforme.

BÆST (Lindhardt og Ringhof 2019) er et episk drama om skyld, afmagt, styrke, begær, tro og alverdens andre ting. I centrum for historien er en dreng, som bliver født med alt for store muskler. Bogens egentlige hovedperson er dog den samvittighedsfulde unge Mirko, der ender som en slags beskytter for drengen, mens han selv slås med sine forbudte følelser for barnets mor. Historien er inspireret af såvel et virkeligt tilfælde (en tysk dreng med en uhyre sjælden genmutation) som af John Steinbecks forfatterskab.

PRISER / NOMINERINGER

For forfatterskabet:
Niels-Prisen 2016 / tidl. kulturminister Niels Matthiasens Mindelegat

For Slagteren i Liseleje:
Det danske kriminalakademis debutantpris 2014 – Årets bedste debut

For Harpiks:
Glasnøglen 2016 – Skandinaviens bedste krimi/spændingsroman
Harald Mogensen-prisen 2016 – Bedste danske krimi/spændingsroman
Den Gyllene Kofoten – Bedste krimi/spændingsroman oversat til svensk
The Golden Bullet – Bedste krimi/spændingsroman oversat til norsk
The ThrillZone Award (Jury Prize) – Bedste thriller oversat til hollandsk

Nomineringer (Harpiks):